Applikációk, amelyek segíthetnek a leszokásban - vagy a józannak maradásban.
2017. április 14. írta: józanakaroklenni

Applikációk, amelyek segíthetnek a leszokásban - vagy a józannak maradásban.

Szia. 25 éves vagyok, lány, és 3 éve alkoholista. 2016 december 17.-e óta nem ittam. A függőségem minden momentumát, őszintén, kendőzetlenül követheted itt a blogon, a sikereket, és a kudarcokat is.. A blogot három okból írom: 1, Nekem tényleg segít az írás. 2, A visszajelzések alapján nektek is 3, Borzalmas tévképzetek, sztereotípiák, hülyeségek vannak az emberek fejében az alkoholizmusról. Ha ezeknek legalább egy részét eloszlathatom ezzel a bloggal, már megérte billentyűt ragadnom.

Most már nem csak én fogom írni a blogot (Betti), hanem Ádám is. Minden poszt elején ott lesz, melyikünk írta. 

[Betti írása]

Összeállítottam egy - közel sem teljes - listát olyan appokról, amelyek segíthetnek a leszokásban. 90%-ban sajnos csak angoltudással használhatóak, de azért remélem így is hasznosnak találjátok őket. 

beer_shutterstock.jpg

1, Józanság-mérés 

Bár a naptárba is róhatod az x-eket, illetve valószínűleg fejben is tartod, mutatok egy appot, amely veled együtt számolja a józanul töltött napokat.

Érdemes számolni a józanul töltött napokat. 

Érdemes őket számolni, mert nem mindig könnyű józannak maradni, és jól esik az embernek látni, hogy mekkora eredmény van mögötte. 

Jót tesz, mert érzem, hogy letettem valamit az asztalra, hogy minden egyes új nap egy kézzel fogható eredmény arra, hogy felül tudok kerekedni a saját gyengeségemen, és látok valami jót saját magamban.

És nagyon őszinte leszek: arra is jó, hogy hülyeség legyen eldobnod. 

Elég szar hetem volt, rég nem volt annyira rossz kedvem, mint szerdán, de a gondolat, hogy még egy napot a magaménak, a saját győzelmemnek tudhatok, legyőzte annak a vágyát, hogy lehúzzam a redőnyt, igyak egy üveg bort, és ne törődjek semmivel. 

Na ekkora motivációt ad a mögöttem lévő eredmény!

Napra pontosan tudni persze csak egy extra adalék, de hát ha jól esik az embernek?

Számold tehát te is, ha van hozzá kedved, jó érzés lesz. 

Sober Time 

Faék egyszerű app, számolja mióta vagy józan, és kész. Mondom, hogyan működik.

Ez az app ikonja, csak,hogy felismerjétek,és legjobb tudomásom szerint android és iOS alatt is megtalálható Google Playen illetőleg az App Store-ban. 

unnamed.png

 

Nincs más dolgod, mint megadni milyen függőséged van, és mióta vagy józan (ha még nem vagy az, itt a tökéletes alkalom, hogy elindítsd a számlálót!!!)

És a kicsike már számol is. Tényleg faék-egyszerű :) 

Ennek az appnak egyébként ezer-féle egyéb változata létezik, és hasonló módon technikai géniusznak ill. nyelvésznek kell lenni a beállításukhoz, úgyhogy válogassatok kedvetekre.

 

2, Új szokások bevezetése

Azt gondolom a józanságom csak egy állapot lenne, nem pedig egy döntés, ha nem változtatnék a teljes életmódomon.

Itt most nem kifejezetten arra a divatos életmódváltásra gondolok, ami egészséges kajálással és sportolással jár - ne érts félre, nagyon fontos - de a mi feladatunk jóval nehezebb, jóval több mögöttünk a felégetett híd, mint egy szimplán csak túlsúlyos ember mögött - nem lenézve ezzel persze a problémát. És én csak 3 év ivás után vagyok így vele, mit érezhet az, aki 10 éve iszik?! 

Ennek az "életmódváltásnak" egy fontos része, hogy új szokásokat vezessünk be az életünkbe, mégpedig jó, egészséges, de legalábbis nem ártalmas szokásokat.

Az alkoholizmus jellemzően egy semmittevéssel töltött, magányos, halogatós, gátlástalanul here életmód, ezen változtatni kell azzal egyidejűleg. hogy abba hagyod az ivást. Én úgy látom, hogy máskülönben csak tartanék egy ideig-óráig tartó egészségügyi szünetet, de a saját életem valószínűleg úgyis visszakerget a gödörbe, ha mindent ugyanúgy próbálok csinálni, mint amikor ittam . Unalomig ismételt, de erre szerintem a sport a legjobb eszköz, megmozdul az ember kicsit, kizökken, a sport egyébként is edzi az akaraterőt, ecetera. 

De a sporton kívül gondolhatsz még sok mindenre, olvasás, meditálás, egészséges étkezés, bármi, amiről úgy érzed, hogy motivál, segít pozitív hatással van rád, és a gondolkodásodra.

Én pl kötelező jelleggel minden nap olvasok, néha üzleti könyveket, néha tanulok valamit, de ha épp ahhoz van kedvem, akkor egy krimit. 

Nem tudom pontosan megmagyarázni miért tesz jót - túl az olvasás, vagy a tanulás nyilvánvaló előnyein - de az, hogy kialakítottam egy ilyen szokást az évekig tartó here életmód után, az valamiért nagyon motiváló.

Ebben segít a következő app. 

HabitBull

Az alábbi ikonnal találod meg a két nagy rivális alkalmazásboltjában: 

unnamed_1.png

Ehhez az apphoz sajnos elengedhetetlen az angol tudás, viszont szerintem irtó hasznos. Használom egy ideje, és tényleg jobban figyelek a dolgokra. 

Szóval új szokásokat tudsz bevezetni olyan módon, hogy megadod mit szeretnél pontosan, milyen intenzitással, és mi számít sikernek. 

Nekem pl be van állítva, hogy minden nap minimum 6 km-t kell sétálnom, a telómon a lépésszámláló ugye méri hány km-t teszek meg, az app rákérdez a nap végén, hogy mennyit sétáltam, és ha meg van a 6, bepipálhatom, hogy a nap sikeres volt. 

Ugyanez be van állítva vitamin-szedésre is most, illetve tegnap vettem uszodabérletet, úgyhogy majd kalkulálok valami számot a leúszott hosszokra is. 

Sok mindent be tudsz állítani rajta, aki nekem ajánlotta, ő a napi vízivását méri vele, mert el szokott felejteni elég vizet inni. 

Ha másra nem, arra tök jó ez az app, hogy ha elfelejtem mondjuk bevenni a vitaminokat, akkor este eszembe jut, mikor nyökög, hogy sikeres-e a mai nap....

3, Közösségi oldal

Elég sok "közösségi oldal" app van józan embereknek, én most azt mutatom meg, amelyik nekem a legszimpatikusabb volt.

Sober Grid

Az alábbi logóval találod  meg iOS és android alatt: 

r3rtfqfi.png

Nagyon nagyon tetszik ez az app! Egyrészt - bár ennek M.o-n nincs jelentősége, mert kb egyedül én regisztráltam rá szerintem - de megtalálhatod a környékeden lévő tagokat, úgy, hogy közben anonim maradsz. 

Viszont, ami szintén nagyon tetszik, és angoltudás birtokában még mi is élvezhetjük: az üzenőfal. 

A közösség elég aktív ahogy elnézem.

Szóval más józanodó emberek osztják meg, mik történtek velük.

Regisztrálhatsz teljesen anonim, de sokan egyébként vállalják az arcukat meg a nevüket. Gondolom ezért nem terjedt még el Magyarországon :))))

Most például gyorsan ránéztem az appra, egy Anna nevű lány osztotta meg, hogy régen mennyire szeretett bútorokat készíteni, mielőtt magával ragadta az ivás, és most, hogy x ideje nem iszik, újra elkezdett foglalkozni a dologgal:

screenshot_2017-04-14-20-24-30-435_com_sobergrid.png

 

Egy másik józanodó srác az edzéséről osztott meg képet, van aki azt teszi fel, mi egészségeset főzött a 43. józan napján, de vannak vicces képek is. 

Tök jó ezeket látni, tényleg nagyon motiváló! 

A másik nagyon jó dolog, még nem tudom pontosan ez hogy működik, de elvileg azt is bejelölheted, hogy ha úgy érzed fenn áll a veszélye, hogy inni fogsz, mert nagyon erős a sóvárgás. Olyankor kap az üzeneted egy piros keretet, és előre helyezik az üzenőfalon az ezzel kapcsolatos kiírásod, hogy több ember lássa, és több bátorítást kapj. 

4, Motivációs idézetek

Igyekszem ezekkel az idézetekkel óvatosan bánni. Ha követed a Facebook oldalam, láthatod, hogy én is elkezdtem időnként függőséggel kapcsolatos idézeteket kirakni, de egyébként rengeteg időm telik el a válogatással. Nem akarom ugyanis, hogy az oldalam Coelho és Oravecz Nóra zabigyereke legyen, az viszont tény, hogy egy - egy jól elkapott, jókor olvasott idézet nagyot tud lökni az emberen. 

Nem mutatok konkrét appot, mert kismillió van belőle. Én egy nagyon fantáziadús Motivatonal Quotes nevűt használok, de ebből aztán magyarul is találsz bőven. Az enyém úgy van beállítva, hogy minden reggel, akkortájt amikor reggelizni szoktam, dob nekem egy napi motivációs idézetet.

Tény, hogy néha gátlástalanul rám borítja az app a közhely-szemetest, de nem egyszer előfordult, hogy olyan gondolatot indított el az agyamban, amitől sokkal motiváltabb lettem aznap. 

5, Hívőknek

Bár én nem élek ilyesmivel, tény, hogy a hit sok mindenkinek segített már a leszokásban. Tele a két nagy rivális alkalmazásboltja bibliai idézetes appokkal, illetve találtam egyet külön józanodásra is: 

Sober Day Recovery App

Az alábbi ikonnal operál: 

5c7cc457ee24a5a77168d04ee9ead055_200x200.png

Rengeteg tartalom van mind androidon, mind iOS-en, de itt ugye hatványozottan kell az angol. 

 

6, Suttogás -  Nem tudom ezt az appot hova sorolni, de marha jó !

Hát nem lesz könnyű dolgom elmagyarázni, mire jó ez az app, de arra nagyon :) 

Szóval a neve Whisper.

android_app_icon-30dffff8f6e54d2c8a9c76e301ad79e0.png

És a nevéből adódóan suttogni lehet benne. 

Képekre szerkeszthetsz feliratokat (angolul persze... ) ezeket elláthatod címkékkel, és megoszthatod amit érzel, vagy akár a legféltettebb titkaidat is. A képeket az appból tudod válogatni, tehát nem kell, hogy saját legyen.

80%-ban nornális posztok vannak, persze találtam egy- két vicceskedő "most ástam el egy alacsony kínai csávót" suttogást (remélem legalábbis, hogy viccelt) a többség tényleg durva gondolatokat oszt meg, például az alkoholizmusról is, de van itt minden: párkapcsolati titkok, gyerekkori abúzus, családi balhék, láthatóan jól esik az embereknek ezeket ilyen anonim módon kimondani. 

Vannak a nagyobb témáknak (pl a függőségeknek is) külön csoportjaik, érdemes oda belépni és oda posztolni, akkor célzottan, és több ember látja.

Én kíváncsiságból kiírtam, hogy alkoholista vagyok, és néhány perc múlva kaptam is egy csomó szívecskét, meg kommenteltek is. Persze ide is beszabadult egy idióta, aki felvilágosított hol akciós a sör, de a többi válasz tök normális, bátorító komment volt. 

Körülbelül 15 másodperc görgetés alatt találtam olyat, hogy "annyi adósságom volt tavaly, hogy a villanyszámlát sem tudtam befizetni, nagyon szégyelltem.", meg "20 éves vagyok, és a szüleim még mindig csak este 10-ig engednek el a barátaimmal", de találtam egy 22 éves lányt is, aki fél, hogy túl sokat iszik, és nem akar alkoholista lenni, mint az apja. 

Egyébként a "hülyeségek" között is van néhány (nem az alkoholizmussal kapcsolatos, hanem úgy általánosságban), amin hangosan felröhögtem, úgyhogy ha épp nem komolykodni akarsz, akkor is érdemes ránézni az appra, mert zseniális! :) 

 

Nagyon - nagyon sok ilyen app van egyébként, és mindegyiknek van több különféle mutációja is, de én igyekeztem a jobbakat összeszedni. 

Most letöltöttem egy csomót a telefonomra, ha esetleg még van köztük érdekes, akkor a jövőben még lehetséges, hogy megírom. 

A bejegyzés trackback címe:

https://jozanakaroklenni.blog.hu/api/trackback/id/tr4812426983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ön is mindig ezt mondja, ugye Mrs. Lipton? 2017.04.14. 22:55:14

HabitBull + 1, jó kis hatékonyságnövelő app.

jeanvaljan52 2017.04.17. 13:41:18

No, ez aztán, igazán a 21. század! Amikor annyi idős voltam, mint Betti, elképzelni sem lehetett, hogy hamarosan applikációk segíthetnek majd a függőség felszámolásában…
Applikációk… ??!!
Az internet is teljességgel elképzelhetetlen volt.

A hetvenes években a Közgáz informatika professzora lényegében bebizonyította nekünk, hogy az, amit ma internetnek hívünk, a mai formájában, soha nem valósulhat meg. Mi ezt elhittük.

Egyesek azt állítják – fejtegette -, hogy létrehozható olyan adatbázis, amelyből bárki, bármikor, bármit megtudhat. Ez nyilvánvalóan marhaság, mondta, majd felírta a táblára: „bárki, bármikor, bármit”, utána pedig mindhárom szó elejét, a "bár"-okat, áthúzta. Maradt: ki, mikor, mit.

A ki?, mikor?, mit? kérdésekre adott pontos válaszokat, folytatta a fejtegetést, minden adatbázishoz hozzá kell rendelni. Olyan adatbázis nincs és soha nem is lesz, amelyhez bárki, bármikor hozzáférhet, és onnan bármit kinyerhet. Nincs az a hardver, nincs az a szoftver, amely ezt lehetővé tenné; a „bármit kinyerni” pedig egyenesen a legképtelenebb dolog, amit valaha is hallottunk.
Számokat? Szövegeket? - kérdezte. Ezeket pontosan meg kell határozni! Talán verseket? Zenét? Képeket? Filmeket? - sorolta egyre hangosabban. Ugyan már! Ez vicc!

Ez a nézet akkoriban teljesen általános volt. Ott is, ahol toppon voltak a témában. Az IBM 360-as számítóközpontnak, az összes háttér tárolójával együtt, akkortájt kisebb volt a tároló kapacitása, mint ma egy okos telefonnak.

Ma már ez elképzelhetetlen, hogy így volt. Amikor itt van velünk az internet, itt vannak az okos-telefonok, és megvalósult, hogy bárki, bármikor, bármit kinyerhet a világháló végtelen adatbázisaiból.

Például applikációkat.

Eredményes használatot kívánok hozzájuk mindenkinek.
Viszonylag modern problémára (száz éve még nem nagy ügy volt az alkoholfüggőség, de még 50 éve sem), modern megoldásokat...

Amúgy ne felejtsétek! Nincs jobb dolog, mint száraznak maradni, azokon az ünnepeken, amelyeken szinte kötelező az alkoholfogyasztás.
Mint például a Húsvét is.

Megsúgom: Nem kötelező.
S nincs jobb dolog, mint kedden frissen ébredni, a kellemes húsvéti ünnepek után.
süti beállítások módosítása