Hogyan tudsz segíteni az alkoholista rokonodon/barátodon?
2016. december 28. írta: józanakaroklenni

Hogyan tudsz segíteni az alkoholista rokonodon/barátodon?

Az egyik leggyakrabban felmerülő téma a blogon, és sokan kértétek is, hogy írjak róla, de bevallom őszintén húztam, amíg lehetett, mert nem vagyok benne annyira érintett.

De most összeszedtem magam, a gondolataim, a tapasztalatom, és megírom:

Volt már egy olyan poszt, hogy mi az, amit NE tegyél, ha valakid alkoholista.

Fordítsuk meg.

Mit tegyél?

alcoholic5.png

Itt alapvetően két csoportra bontanám az eseteket:

Az egyik, amikor a függő beismeri, hogy problémája van, és valóban szeretne leszokni, valóban segítséget kér.

A másik eset ugyebár – ez a nehezebb – mikor teljes tagadásban él.

Mielőtt bármit is tennél: alaposan gondold végig, valóban alkoholista-e az illető. Segítek: ha ezt annyiból vontad le, hogy meccsnézéshez le szokott gurítani két sört, én óvatos lennék.

Szóval:

1.eset

Beismeri, hogy gond van, szeretné, hogy vége legyen, talán még teljesen konkrétan kérte is a segítséged.

Csodálatos, innen könnyebben vezet felfelé az út.

a, Ne igyál alkoholt!

Elhiszem, hogy szívesen innál egy pohár vörösbort a vacsora mellé, de ne tedd meg. Tudom, hogy ez a legnagyobb elhatározást is könnyen megrengeti. Ahányszor hazamegyek, apukám és a párja minden este borozgatnak az orrom előtt – noha apukám tudja, hogy mi a helyzet velem – és mit ne mondjak, nem könnyíti meg az életem.

Bírd ki, hogy nem iszol. Ha nem bírod ki, érdemes abba is nagyon mélyen belegondolni, hogy miért nem bírod ki.

Ja, és vele együtt se igyál. Úgy meg főleg ne.

b, Ne csesztesd, ne ellenőrizgesd

Elképzelni sem tudnék megalázóbbat, mintha valaki állandóan azt lesné, vajon ittam-e?

Hallottam tőletek igen erős storykat begolyózott feleségekről, akik minden reggel körbenyitogatták a szekrényeket, hogy vajon van-e bennük újonnan odakerült üres üveg.

NE!

Jelenleg bízik benned, szeretné, ha segítenél neki. Az, hogy botlik – én is botlottam ugyebár – benne van a storyban. De ne „játszd el a bizalmát”. (Értem én, hogy ez hülyén hangzik ebben a kontextusban, nem kell bekommentelni :) )

Ne kérdezgesd, hogy ivott-e, miért ivott, hol ivott, merre ivott, mennyit ivott, amíg nem adott erre alapos okot.

Ne érezze úgy, hogy ő most a rossz gyerek, aki büntetésben van, és ellenőrzik a jegyeit.

c, Beszélgessetek

Ne érezzétek úgy, hogy ez valami tabu téma, amit ki sem mondunk, mert akkor nem létezik.

Nyugodtan – persze ne menjen át az előbb említett csesztetésbe – beszélgess vele. Minél inkább azt érzi, hogy veled bármikor beszélhet erről, annál inkább célegyenesben vagy. 

d, Kicsit hunyd le a szemed, nyeld le a békát

A hangsúly a „kicsit”-en van, de tényleg kicsit légy most megértőbb vele ebben az időszakban. Biztos vagyok benne, hogy volt, vagy lesz neked is nehezebb időszakod, amikor a körülötted lévők kényszerülnek egy kis áldozatot hozni. Az, ha azonnal elkezdesz vele mindenért veszekedni, ha a fejéhez vágsz dolgokat, nem segít. Nem, hogy rajta, de még rajtad se

e, Érdekeljenek a miértek

Nem nagyon tudok róla, hogy boldog, kiegyensúlyozott emberek gyakran válnának alkoholistává. Próbáld meg megtudni, mi az oka annak, hogy most iszik. Mi zajlik benne. Miért érzi úgy, hogy szüksége van az alkoholra az életében.

Ameddig ezt nem tudod, csak tüzet oltasz.

alcoholism_is_a_prision.JPG

f, Szervezz alkoholmentes programokat

A barátaim is tudják, mi a helyzet velem, és amit azóta tesznek, az hatalmas segítség: állandóan közös, szigorúan alkoholmentes programokat szerveznek.

Van közös érdeklődési körötök?

Közös hobbi, közös szenvedély?

Mozduljatok ki : irány a mozi, irány a hegyekbe kirándulni, irány közösen sportolni, irány megnézni egy kiállítást, bármi.

Ha nincs közös hobbitok, majd lesz.

Csak irány kifelé a lakásból!

Ez fontos, az elején mindenképpen olyan programokat szervezz csak, amelyek azzal járnak, hogy EL KELL HAGYNI A LAKÁST!

g, Tanulj, tanulj tanulj!

Ismerd meg az „ellenséget”, és soha ne nézd hülyének.

Ismerd meg az alkoholizmust, felejtsd el az előítéleteket, és tanulj róla. (pl olvasd a blogom, vagy a témába vágó könyveket, sok van.)

Tudd, hogy mi zajlik egy alkoholistában alapvetően, nem vagyunk ám annyira különbözőek.

h, Ne bízz vakon

Meghathat, hogy eléd áll, bevallja, és segítséget kér, de azt hiszem sok alkoholos családban tele van már a padlás az ígéretekkel.

Ez talán kicsit üti, amit eddig írtam, de próbálok érthetően fogalmazni:

Ha én, mint alkoholista, azt érezném, hogy állandóan ellenőrizve, meg csesztetve vagyok, biztos, hogy bezárkóznék, és pont az ellenkező hatást váltaná ki belőlem.

Ha viszont túl nagy teret engednél nekem, biztos, hogy egy idő után elengedném magam.

Kellenek „szabályok”, kell a rendszeresség, és kell 1 bizonyos fokú rendet tartani. Kell a bizalom is, de nem vakon.

Pl ha lehet, most ne küld le egyedül a boltba, mert a kabátja alatt valószínűleg lesz egy üveg dugi-bor, vagy a bolt és a lakás között lecsap egy olyan kisüveges akármit, de ne is piríts rá percenként, hogy hova dugta az üveget.

i, Legyen határ

Lehetsz, sőt légy megértő. Segíts. Ne add fel azonnal. Bízz. Tarts ki. Köss kompromisszumot. De ne örökké.

Van az a pont, ahol már kevés az, hogy te teszel, ha a másik pedig semmit sem csinál. Ez két emberes játszma.

Eljöhet az a pont, ahol a másik vissza fog élni a jó szíveddel, és átcsap az egész egy undorító játszmába.

Van az a pont, ahol csomagolj be a kis gurulós bőröndödbe, és hagyd ott a p…csába.

 2. eset

o-alcoholism-divorce-facebook.jpg

Ez tényleg nagyon nehéz, és sok okosat nem is nagyon lehet mondani róla. Van egy rokonom, aki ilyen tagadásban van: reggel már úgy kel, hogy józanra kell innia magát, de már 3 feles elég neki, hogy azt se tudja, milyen rendezvényen van.

Ő úgy gondolja, az ő ivásával semmi gond nincs, mert "a magyar ember az iszik."

Megsértődik, támad, ismerjük ezt.

Őszinte leszek: én biztos vagyok benne, hogy ebben a storyban létezik olyan, hogy „reménytelen eset”.

Nyilván kezd azzal, hogy finoman beszélsz vele, és elmondod neki, hogy nem biztos, hogy normális, amit csinál.

Jó esetben elismeri, de valószerűbb, hogy megsértődik.

És itt kezdődik el a játszma, ami leginkább róla szól.

Te persze próbálkozol, és próbálkozz is, de ne örökké.

Én azt gondolom, hogy a legjobb, amit tehetsz, hogy kivonod magad belőle.

Hiszen adott esetben – főleg, ha a párodról van szó – te vagy a játszma középpontja, ő pedig lássuk be, azon lovagol, hogy te aggódsz, féltesz, rajongsz.

Az egyik lehetséges „gyógyír” (nagyon sok idézőjelet képzeljetek ide) az alkoholizmusra szerintem alapvetően a félelem, a mélypont: a legtöbb „leszokós” storyban ez történik: eljut az illető egy olyan pontra, ahol – szerencsés esetben – a fejéhez kap, és tényleg, őszintén változni, változtatni akar.

Elhagyja a párja, szóba sem áll vele a kislánya, rohadt sok adósságot halmoz fel, elveszíti a munkáját, kirakják a lakásából, súlyosan megromlik az egészsége, és sorolhatnám még itt napestig.

Ha kiveszed magad az egyenletből, talán a fejéhez kap.

Ha pedig nem kap a fejéhez, hidd el, amúgy sem akarod végignézni. Mert igenis vannak reménytelen esetek, de az ebben az esetben Ő az, és nem te.

 

Összefoglalva: egy sor dolgot tehetsz a szerettedért, aki alkoholproblémával küzd. Menj is végig ezeken, mert szerencsére nagyon sok pozitív példa van előttünk.

De ne feledkezz meg magadról: ha csak adsz és adsz, de semmit nem kapsz vissza, ha semmi igyekezet nincs a másik oldalról, ha semmi nem használ, értsd meg, hogy ez nem a te hibád.

Egyáltalán nem a te hibád, és nem vagy érte felelős.

És ahogy már egy korábbi bejegyzésben is írtam:

„Van az a pont, ahol rá kell csapni az asztalra, és ott kell hagyni minket a francba!”

A bejegyzés trackback címe:

https://jozanakaroklenni.blog.hu/api/trackback/id/tr7612078453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

she_wolf 2016.12.29. 17:14:10

@new_boy_on_the_block:
Még valamit hozzátennék:
"Persze, jó eljutni a becsiccsentett állapotig mert egy fárasztó nap után tényleg jól esik a fejemnek..."
Ezzel semmi probléma nincs alkalomadtán.
A kézműves sörökkel sincs. Alkalomadtán. De az nagyon nem mindegy, hogy hány V/V% kell a becsiccsenéshez!
Mert érezheted magad szalonspiccesnek, viccesnek, társaság számára oldottnak 2 pohár bor, sör mellett is, és fél üveg Absolut vodka, vagy 2-3 szertartásosan szervírozott zöld tündér oldalán is, a szervezetednek nagyon nem mindegy!
(A tündérke kimaradt az életemből, de utolsó kívánságként majd bedobom:D)

bajan 2016.12.29. 17:19:38

@she_wolf:

Igen, a ferjednek eselye sem volt hisz nem volt semmi tapasztalata.

Anno a parommal neztunk egy dokumentumfilmet ami egy praktizalo alkoholista holgyrol szolt. Arrol, hogy a csaladja mikent eli ezt meg, mivel jar ... Szoval pont az amirol az itteni beszelgetesek zajlanak. A film zaro resze egy talalkozot mutatott be a holgy es a csaladja kozott (apu elhagyta a gyerekekkel mert nem birtak). Persze total beallva erlezett es eloadott mindent a reperoarbol: volt hiszti, duroham aztan ahogy tisztult jott a siras, az onsajnalat. Vegig esett kelt, kilogott mindene a ruha alol stb. Neked nem kell leirnom a jelenetet. A parom azt mondta ilyen nincs, ez megrendezett. Meg duhitette is hogy dokumentum csatornan ilyen kamu megy. O meg nem tapasztalt ilyet az eleteben. En meg mint regi rossz ismeros koszontem a latottaknak.

Ha megtalalom belinkelem a filmet mert nagyon passzol a bloghoz. Eddig nem jutott eszembe csak most ahogy neked irtam.

she_wolf 2016.12.29. 17:54:45

@bajan:
Spektrumon, Discvery-n, DOQ-n szoktak ilyenek lenni, néha beléjük futok.
Ezeket azért nem szeretem, mert úgy gondolom, hogy könnyen visszafelé sülhet el egy egész famíliát összecsődíteni egy szakember irodájába/rendelőjébe, hogy aztán mindenki a szeszegér fejére olvassa a vétkeit, netán megzsarolja.
Biztosan van, akinél ez működik, és minden sikeres beavatkozás egy újabb életet jelenthet, amit visszakaphat egy család. Ilyen szempontból ha esély van a pozitív eredményre, hajrá!
Marha nehéz, és összetett dolog ez, nem csodálom, hogy nálunk ennyire nem megy:(

2016.12.29. 19:01:39

Pont most jutottam el ide, márminthogy regisztráljak, de mint olvasó - és tanuló - az elejétől követem a blogot.
Hááát igen, mint családtag és a témában igencsak hosszú ideje érintett.
Van egy férj, apa, magas beosztású emberke, akire még mellesleg tényleg mondják (én is) és hiszik is, hogy milyen értékes de az alkohollal való küzdelmét - kevés kivételtől eltekintve (azt is tőlem) - csak néhány ember ismeri.
Küzdünk, keményen. Múlt évben döntöttem el, hogy ez így nem mehet tovább, ezen változtatni kell, az 580-as GGt jövőre még több lesz, majd társul hozzá ki tudja még mi (itt aztán lehet erről bőven tudomást szerezni) és főleg ÉN nem bírom tovább ezt az állandó "kómát", ami a minden napi munkából hazatérés után beállt.
Miért is ? Mert ez hétközben minden nap -este- jelentett (mára már nem így van) 1 üveg vörösbort, hétvégén pedig már péntek este vasárnap estig sok-sok egyebet. Sört, rövidet, bármit, társaságban még többet. Másnaposság, rosszullétek és persze kivonulás a családból. Önző feleségként sokszor megkérdeztem, hogy hol vagyok én ebben a történetben ? A válasz mindig az volt, hogy nézzem meg az anyagiakat, a körülményeket ami való igaz, irigylésre méltó lehet(ne), ha nekem az élet erről szólna csak.
Szóval elhatároztam, hogy elhatároztatom vele a változás és változtatás elkezdését. Kemény, nagyon kemény, hiszen majd minden ismerősöm - barátok is - azzal "vigasztalnak", hogy dehát mindenki iszik, ugyanmá' mire ez a nagy erőlködés ?
Mára mondhatom, hogy egy picit nyerésre állunk, elmúltak a minden napi problémák, de vannak még problémák. D

2016.12.29. 19:10:25

@VWanda: közben véletlenül elküldtem, pedig még azt akartam írni, hogy köszi a blogot és mindenkinek a tapasztalatát, még akkor is, ha olykor nagyon megindító és gyötrő fájdalmakkal teli.
Én nem adom fel :))

new_boy_on_the_block 2016.12.29. 19:20:24

@she_wolf: Két üveg sör. Nem szeretek többet inni, csak ha társasággal vagyunk valahol. Vodka nagyon ritkán jön, rövideket nem szeretem. Egyedül a bor a bűnöm még, van pár kedvencem de ott is inkább váltogatom a típust/évjáratot (nem értek hozzájuk amúgy), hogy melyiknek milyen íze van.

Köszi amúgy a reagálást mindenkitől. Sajnálom, hogy így benéztem az egész blogot :)

2016.12.29. 19:39:19

@new_boy_on_the_block:
"Egyedül a bor a bűnöm " - ha ezt így érzed, akkor szerintem az itt kialakult diskurzus szerint egy picit van miért aggódnod. Mennyiségtől és gyakoriságtól függetlenül :(
De szóljatok, ha nem így látjátok !

she_wolf 2016.12.29. 19:41:17

@new_boy_on_the_block:
Szerintem jól viszonyulsz ehhez a dologhoz. Egyik barátunknál van egy kis hűtő külön a sörnek. Abba belefér egy rekesz üveges sör, pont patent:)
Ha olyanja van, kikap belőle egyet amikor megkívánja. Nyáron ücsörgünk és beszélgetünk a teraszon, vagy egy fröccs, vagy egy sör mellett -nekem lónyál:D
Úgy gondolom, hogyha valami miatt nem ihatnád szeretett borodat (mit tudom én...valami miatt gyógyszert kapsz, és tilos mellette a szesz), akkor nem dőlnél a kardodba, mondván, hogy nincs értelme az életnek:)
Ez így teljesen normális. És amíg így kézben vannak a dolgok, addig nincs mitől tartanod.
Ha azon kapod magad, hogy két program közül azt választod, amelyiken lehet inni, pedig az egyébként kevésbé vonzó, mint az alkoholmentes, akkor lehet elkezdeni gondolkodni. Szerintem:)

És ne kérj újabb bocsánatot, előferdül, elsikálva:D

she_wolf 2016.12.29. 19:48:48

@VWanda:
A pici nyerésekből lesznek a nagy győzelmek. Nálam bejött:)
Az 580-as GGT eléggé vészvillogó annak ellenére is, hogy a GGt egy nagyon érzékeny mutató, és csekély behatás is jelentősen befolyásolhatja. Ha konstans az e körüli érték, akkor a többi enzimet is figyeln i kell, és ezek figyelembe vételével kialakítani egy májkímélőbb életstílust.

Aki pedig az mondja, hogy: "dehát mindenki iszik, ugyanmá' mire ez a nagy erőlködés", az miinden, csak nem barát!:(

2016.12.29. 20:15:51

@she_wolf:
Igen-igen, de egyéb májenzim is jóval magasabb volt és úgy gondolom nem kell megvárni az esetleges visszafordíthatatlan folyamatokat.
Nálam inkább a családból való "kivonulás" verte ki a biztosítékot, amikor a pia miatt állandóan egyedül éreztem magam...
A barátok nagyon régi barátok, - na ez egy újabb téma - gyakorlatilag mindenki iszik, szerintem egyre többet, de én egyelőre a családom problémájába merültem bele, de nyakig. A társaságban beszélgetünk erről, (az egyik pár orvos, laborleleténél felszisszentek ) de mindig az az a vége, hogy az egész ország iszik és egyébként is a munkáját maradéktalanul ellátja. ( a barátok is maradéktalanul )
Nem véletlenül mondom, hogy nagyon nehéz a téma és a buktatóit is látom már, de bízok, egyelőre családi szinten :)

nem várt fordulat 2016.12.29. 20:22:35

@she_wolf: GGT egy het nem ivas utan szepen visszall, kb 70re, ami az 50es referenciaertekhez kepest meg mindig kicsit magas.

A masik ketto, azok az inkabb fontosabbak, de persze a GGT is fontos, esetleg jelzi, hogy itt a masik ket enzimet is merni kell.

Jelenleg onsegito csoportokat keresek az utolso elotti 9es gyogyszerosztas elott, ebbol a pont Gamma GT nevu eddig a legszimpatikusabb, illetve hivatasos segito lehetoseget.

Edesanyam tud valami kereszteny helyet, ahol nem kerdeznek semmit, de lehet ott is gereblyezni, havat lapatolni, nyilvan nem ilyen egyszeru, de nem ilyen tobb hetes bekerukes.

Kicsit kesobb pedig nekiallok egy egy eves onismereti csoportnak is.

Mint mat tobbszor leirtam, AA nem jatszik, nem reszletezem.

she_wolf 2016.12.29. 20:42:22

@VWanda:
Azért vagy nehéz helyzetben, mert mindenki bagatellizálja, és már-már szinte nemlétezőnek gondolja a problémát.
A barátokat nem lehetne egyenként elkapni, hogy lagalább a ti életetekbe ne szóljanak bele, mert többet ártanak, mint használnak?
A férjed bizosítja az anyagi jóléteteket, és ez respektálandó. De mi lesz ezzel a jóléttel, ha őt leverik az idővel kötelezően kialakuló szervi károsodások? Szépen indul magas vérnyomással, rossz vérképpel, májproblémákkal, és .... orvosi számlák, keresőképtelenség, rokkantság.
Igen, vészmadárkodom, és igen, szándékosan:(
Barátaitok nem gondolják, hogy amit ti összegüriztek azt élvezni is akarjátok, és azért a piálástól vannak minőségibb élvezetek is?
Az ilyen barátokat lehetőleg tényleg nem árt kerülni, és ha a férjed annyira a családjáért dolgozik, akkor próbálja már meg észrevenni, hogy milyen örömmel fogadjátok amit tőle kaptok. Ezt pedig csak úgy lehet, ha nem üveges szemekkel néz:(
És próbálja már meg azt is felfogni, hogy az összes pénznél is fontosabb nektek az, hogy veletek van.

she_wolf 2016.12.29. 20:49:42

@nem várt fordulat:
Azért írtam, hogy a GGT érzékeny, és hogy állandósult magas érték esetében fontos a teljes májfunkció követése:)

Látom, ráfeküdtél a dologra, nagyon szurkolok, hogy találj egy korrekt helyet! Az önismereti csoport metodikájáról mondasz valamit?

nem várt fordulat 2016.12.29. 21:08:28

@she_wolf: igen, most parnak utana is olvastam, van is egy szimpatikus, meglatjuk, lesz e ra penzem.

Aki pszichologus holgy itt ajanlotta (nem kezelt, o foglalkozasokat tart), azt mondta, hogy az mar level2, szoval eloszor az onsegito fele induljak, abbol is talaltam elso ranezesre szimpit, ezekrol majd reszletesen.

Tehat ezek kissebb, kb 8-10 fos csoportok, altalaban 1 evesek. (lattam 4+1 eveset is, omg). A lenyeg, hogy a csoport allando, tehat nem cserelodnek a tagok. Egesz napos beszelgetesek ezek, nem tudom, mas van -e, pl. szituacios jatekok, de a lenyeg, hogy itt az AA-val ellentetben van interakcio.

Lehet beszelgetni, visszakerdezni, nyilvan a pszichologus a moderator, ha nagyon kell.

Amit en kineztem, ott a vegen van egy azt hiszem 2 napos elvonulas a matraba a csoporttal.

Azert havi egy, mert allitolag annyira tomeny mind a te sztorid es az arra adott reflekciok, mind a masok tortenetei, hogy kell ennyi ido feldolgozni. Siman el tudom kepzelni, mivel pszichodramara jartam, es az is eleg nehez es mely volt.

Ennyit tudok rola, amit kb. fel ora alatt osszegoofliztam.

2016.12.29. 21:15:27

@she_wolf:
Azért egy kicsit - hozzád hasonlóan - büszke is vagyok, mert vannak rész-eredményeink. (többes számban beszélek, mint egy kisgyerekes anyuka :))
Senki előtt nem titkoltan sok mindent felvállaltam. Elsősorban annak megértését, hogy ez az egész hogy működik. Attól kezdve, hogy a zsúfolt és stresszes munkaidő utolsó óráitól kezdődő sóvárgás hogy csap át abba, hogy a legfinomabb nedű mindig ott legyen a közelben , bárhol is vagy, terelve, dugdosva mindaddig, amíg már ez sem megy, tehát valahol kiütve.
Na ezt most itt hosszú lenne ecsetelnem, de időközben át kellett mennem botcsinálta addiktológusba, pszichiáterbe, legjobb barátba, szabadidő-szervezőbe - és hát a legeslegjobb kocogóba. Mint ahogy Nálad a zene, én nála ezt tudtam hosszú-hosszú kísérletezgetés után jól beváltként felkínálni. Igen, én kínáltam fel, mert ez magától szerintem a mai napig nem menne. (szerinte menne) De én ettől teljesen meg akarok szabadulni, türelem-játék is, meg nem utolsó sorban szeretned kell az "illetőt" :)

nem várt fordulat 2016.12.29. 21:52:33

@VWanda: lesz mit kint rendberakni, holnap delre varom a zarojelentesem, a szilvesztert pedig edesanyamnal fogom tolteni.

De jelenleg mindent leszarok, itt bent ugy sem tudom a kinti gondjaimat helyrehozni, sok valtozas lesz, kicsit felek is toluk, maganelet, munka, de az irany mar megvan. Most megnezek egy reszt a vikjngsbol, alvas, hajnali 2 vagy 3 egy cigi a wcben, aztan vizit, es utana freedome.

A kerdesedre valaszolva, napi 3x1mg rivotrillal? Jol vagyok, bar sokkal jobban voltam tavaly a 4-2-4mg osztassal. Azt hiszem az azert is nem hasznalt annyira, mert faltol falig mentem, es bulinak fogtam fel az egeszet, raadasul az csak 10 nap volt, meg szivunk is bent.

Ez most kicsit komolyabb volt.

VWanda (törölt) 2016.12.29. 22:03:49

@nem várt fordulat:
"de az irány mar megvan" - igazából ez nagyon-nagyon jó lenne. Muszáj, hogy segítséged legyen. Szilveszteren kívül - édesanyád ? Meg a jelölt kinti csoportok életmentőek. Hidd el - sikerül :))
Én is drukkolok Neked :)

Luke SW (törölt) 2016.12.30. 08:40:24

@new_boy_on_the_block: kicsit úgy fest, megerősítésért jöttél, hogy nem vagy alkesz. Ezért is értelmetlen a definiálósdi, teljesen lényegtelen - az számít, hogy az elfogyasztott mennyiség rombolja-e az egészséged. Rendszeres ivóként, gondolom, valójában emiatt aggódsz. Biztosan olvasgattál a biztonságos fogyasztás határairól, aminek szvsz felette vagy, bár egyénre szabottan lehet, hogy mégsem. A vérképed megmondja a választ, de aztán ne sértődj meg senkire, ha nem tetszik az eredmény.

jeanvaljan52 2016.12.30. 10:03:26

@Luke SW:
Már bocs, hogy beleszólok. Azt írod, hogy az alkoholizmussal kapcsolatban "értelmetlen a definiálósdi", majd rögtön magad alkotsz egy definíciót: "az számít, hogy az elfogyasztott mennyiség rombolja-e az egészséged."
Hidd el, hogy fogalmakban gondolkodunk, és számít, hogy egy-egy fogalom mögött mi van; hogy az mit jelent.
Kellenek a pontos definíciók.

A vérképed megmondja a választ, írod.
Nos, a többször emlegetett definícióba - Az az alkoholista, akinek az alkohol megszerzése, és elfogyasztása olyan mértékben a fontossági sorrend elejére került, hogy az már teljesen átalakította az életét - még ez is majdnem belefér. Akinek ugyanis az alkohol elrontja a vérképét, annak az alkohol hatással van a normál életvitelére, annak "átalakítja az életét". Ezért jobban teszi, ha nem iszik alkoholt.
De nem biztos, hogy pontosan Ő a mi emberünk.

Nem innen közelítenék. Mert ez inkább abba a kategóriába tartozik, mint amikor valaki nem bírja a tejet, mert laktózérzékeny. Vagy nem ehet lisztből készült dolgokat, mert lisztérzékeny. Vagy amikor a K betűsök odavágnak az epéjének. Ha az "alkohol-érzékenynél" az alkohol nem veszi át az irányítást, ha a rossz lelettel rendelkező azonnal abba hagyja az ivást (és ezt zökkenőmentesen meg is tudja tenni, mint ahogyan a tejről, a lisztről és a K betűsökről is lehet jönni könnyen), akkor ő egy más kategória.

A mi emberünk az, akinél az alkohol kezd irányítani. Ahol az alkohol átveszi a vezérlést. Ahol az alkohol az első helyre kerül a fontossági sorrendben, és így (ezáltal) befolyásolja emberünk életét. Mert az ilyen embernek az okozza a legfőbb problémát, hogy nem tud lejönni a piáról. Mentálisan kötődik az alkoholhoz, miközben esetleg még világbajnok jó leleteket produkál. (Persze tegyük hozzá, hogy ha nem változtat az illető, akkor előbb-utóbb megjönnek majd azok a rossz labor eredmények is, minden bizonnyal.)

Azt is hangsúlyoznám, hogy a mi problémánk mentális.
Vitatkozom azzal, hogy ennek durvább változata a "fizikai függőség". Nincs külön fizikai. Mindent az agy, az idegrendszer irányít. Az anyagcserét, a vérkeringést, a gyerekszülést. Mindent.
A függőséget is.
Akár enyhe, akár nagyon durva az a függőség.

Régen volt az a vicc, hogy a medikák találgatnak, hogy no, de mitől ilyen kemény? (Jó régi vicc!). Mi van benne, csont? Mire a professzor: Nem, leányom, maga csak azt úgy érezte.

Szóval nincs külön fizikai. Legfeljebb csak úgy hisszük. De helytelenül.

Fejben dől el minden. Ott kell rendet rakni.

she_wolf 2016.12.30. 10:37:03

@jeanvaljan52:
"Vitatkozom azzal, hogy ennek durvább változata a "fizikai függőség". Nincs külön fizikai."
"Szóval nincs külön fizikai. Legfeljebb csak úgy hisszük. De helytelenül."

Ejha!
Szóval nem kevesebbet álítasz, mint azt, hogy 3+2≠5?

she_wolf 2016.12.30. 10:46:37

@nem várt fordulat:
Nagyon örülök, hogy ilyen lendülettel kezdesz neki, és bizakodó vagy. Nagyon fontos, mert ebből erőt meríthetsz. Az külön jó, hogy hosszú ideig ugyanazokkal az emberekkel leszel körbevéve, mert egy labilis ember számára a viszonylagos állandóság biztonságérzetet nyújt, amire legalábbis kezdetben nagy szüksége van. Később már jöhetnek a változások, könnyebb az igazodás.
4+1 éves is van? Te jószagú!:D És annak végeztével a problémamegoldás professzoraivá avanzsálnak a résztvevők?:)
Kitartást és sikeres lezárást kívánok Neked! Személy szerint én nagyon örülnék, ha nem vesznél el:)

she_wolf 2016.12.30. 11:29:48

@jeanvaljan52:
"Mindent az agy, az idegrendszer irányít. Az anyagcserét, a vérkeringést, a gyerekszülést. Mindent.
A függőséget is."

Ha már a fiziológiát ilyen nagylelkűen kihagytad, akkor hadd kérdezzem meg, hogy az a szépséges agyunk miért engedi megvezetni magát a jutalom (alkohol, narkó) által, és miért követel egyre többet és többet a finomságból? Miért delírim tremens-szel büntet, ha nem kap eleget? Miért adja be a kulcsot, és halsz meg, ha megtagadod tőle a cucot?
Amíg "csak" szokás vezérel abban, hogy megidd a heti 2 sörödet, alkalmankénti pezsgődet, borodat minden rendszer nélkül, addig beinthetsz az agyadnak, hogy nem kapsz, mert én mondom, hogy nem kell. De amikor az agyad követeli, hogy adjál, mert különben összeakad a lábad, hányni fogsz (és köszönd meg, hogy nem vért), adjál, mert kiesik a toll a kezedből, és elveszem kis időre az érzékszerveidet, ellenben elárasztom a nekem helyet adó, szépséges homlokodat hideg verejtékkel, adjál, mert különben nem hagylak aludni, és egész éjjel vacogni fogsz az ágyadban....na, akkor mondd a Te szépséges és mindent irányító agyadnak, hogy kabbe!, akkor sem adok szeszt!:)

Fejben dől el. Igen. És végül Te is a fejedben dőlsz el a nagy rendrakás közepette:(
Azért háborúzok Veled, mert nem ismered el, hogy létezik fizikai függőség:)
"A függőségnek két fajtája van:
Fizikai függőség: a normál testi funkciók megváltozása, azaz a szervezet
megköveteli a kábítószer folyamatos jelenlétét.
Pszichikai függőség: a normál állapot leépülése, azaz a fogyasztónak csak
a kábítószer megszerzése és fogyasztása jár az eszében."
/Forrás: diagnosys.gportal.hu/gindex.php?pg=10095&nid=2561 /

jeanvaljan52 2016.12.30. 12:22:58

@she_wolf:

Valóban Neked szántam azt, hogy nincs fizikai függőség. Csak nem akartalak újra és újra megszólítani.
Tőlem gondolkodhatsz úgy, ahogy megszoktad, de lehetnének néha kételyeid is.
A kételyeink által fejlődhetünk.

Nem állítom, hogy a 3 + 2 nem 5. Egészen másról van szó.

A függőség az egy viszony. Egy viszonyulás, egy hozzáállás valamihez. Mentálisan lehet csak viszonyulni; "fizikai viszony" nem létezik.

Ezek a fokozataid: pszichés függőség, majd fizikai függőség, ebben a formában nem léteznek. Mindkettő pszichés függőség, legfeljebb az utóbbi erősebb, mint az előbbi. (Fokozat ennél persze jóval több is lehet.)

A pszichés függőség az ok, amelynek vannak okozatai.
Az okozatok már megjelennek fizikailag is.

Függő viszonyban vagyok az alkohollal, e miatt tönkre megy a májam.
Ja. Az okozat = fizikai megnyilvánulás.

Mondhatod, hogy "fizikailag függök az alkoholtól"? Mondhatod, mert a magyar nyelv ezt is megengedi. De ne vezessük félre magunkat. Mert miről van szó? Miért függsz "fizikailag" az alkoholtól? Mert ez ügyben kialakult egy pszichés függőséged. Mert a vezér - az agyad - azt parancsolja Neked, hogy az alkoholra szükséged van. Függő viszonyba kerültél vele, de ennek önmagában nincs fizikai megnyilvánulása.
Nem megfogható.

Mit kell tenni a függőséged megszüntetéséhez? Át kell programozni az agyadat. Ki kell törölni onnan ezt a gondolatot. (És nem arra gondolni, hogy mit is tehetnék én, szegény? Nem várni a sült galambot.)

Lazíts kicsit, és be fog ugrani, hogy miről beszélek.
A leírtak nem pusztán játék a szavakkal.

A különbség minőségi! Ez a "fizikai függőség" fogalom ugyanis nem más, mint burkoltan a felelősség áthárítása. "A függőség már olyan erős, hogy már fizikailag létezik!" Hol? Nem létezik az fizikailag sehol sem! Sehol, egyes egyedül az agyadban. Onnan kell kitörölni. De fizikailag sem a törlés előtt, sem a törlés után, nincs.

A beteg máj, az igen. Az fizikailag létezik; az, mint okozat, megfogható.

De a pszichés viszony, az ok, az fizikailag nem létezik.
Az csak egy káros-kóros gondolat.

Persze nem fontos, hogy Te is így gondolkodj. Mégis, ha kérhetem, ne csapd le hirtelen a labdát. Ha leülepszik, lehet, hogy arra jössz rá, hogy már Te is régóta így gondolod.

Mert ugye, eszed ágában sincs elkenni a felelősséget?

Luke SW (törölt) 2016.12.30. 12:42:08

@jeanvaljan52: ha jól értem az üzenetet, ez a blog számodra az alkohol csábítása elleni mentális küzdelemről szól. Fontos nézőpont, de nem kizárólagos, ha akként kezelik, könnyű mellélőni, hisz a biológia nem vesz tudomást a nézeteidről. Adott esetben beszélgetőtársunk, a kézműves sörök rajongója egyértelműen kívül van az általad elfogadott alkoholista definicióján, legyintesz az esetére, de vajon mit mondana egy képzett addiktológus? Szerintem aggodalmának adna hangot és a bevitel jelentős csökkentését javasolná, amíg nem késő. Mentálisan is tipikus történet, hogy az immár kényszeres, de még kontrollált ivó a minőségi italok fogyasztásával igyekszik differenciálni magát a képzeletbeli lecsúszott alkesztől, akinek már mindegy, mit iszik, csak üssön. A konkrét blogbejegyzés szempontjából sem praktikus az alkoholista definiálgatása. Egyrészt tévesen állapítja meg, kinek jönne jól a támogatás, másrészt könnyebb arról meggyőzni valakit, hogy van egy kis gondja, mint arról, hogy alkesz.

Luke SW (törölt) 2016.12.30. 13:01:55

@jeanvaljan52: kissé túltoltad, 2016-ot írunk, nem 1716-ot. Alapvető természettudományi kérdésekben a véleményed könnyen megismerhető tényekkel áll szemben.

jeanvaljan52 2016.12.30. 13:13:06

@she_wolf:
Hát, nem dobom el magam a definíciód forrásától.
Azt írják:
"Fizikai függőség: a normál testi funkciók megváltozása, azaz a szervezet megköveteli a kábítószer folyamatos jelenlétét.
Pszichikai függőség: a normál állapot leépülése, azaz a fogyasztónak csak
a kábítószer megszerzése és fogyasztása jár az eszében."

Kezdem a másodikkal: a leépült fogyasztónak már csak a kábítószeren jár az esze. Tényleg? Vagyis, tényleg csak ennyi? Ez egy korrekt definíció?

A fizikai függőségnél pedig mit jelent az, hogy "a szervezet megköveteli"? Hogyan követeli? Hogyan nyilvánul ez meg? Nem az agyadban nyilvánul meg ez a "követelés"? Abban az egyetlen formában, hogy állandóan a drogon jár az eszed: szerezd meg, töltsd be, töltsd fel...
Vagyis lásd a pszichikai függésnél leírtakat.
A kettő nincs külön. Egy az, ami van, és az a pszichés függés.

Az pedig észrevetted, hogy a fizikai függőséged védelmében végig arról írsz, hogy így az agyunk, meg úgy az agyunk:

"Ha már a fiziológiát ilyen nagylelkűen kihagytad, akkor hadd kérdezzem meg, hogy az a szépséges agyunk miért engedi megvezetni magát a jutalom (alkohol, narkó) által, és miért követel egyre többet és többet a finomságból?" Ugye, hogy Te is a "vezér"-ről írsz?
De.
Ígértem én Neked, hogy megfejtem a gondolat titkát? Azt, hogy hogyan keletkezik, miért van, fizikailag mégis miért nincs, mi az egyáltalán... És miért lehet befolyásolni a tudatmódosító szerekkel? Nem ígértem ilyet, ezért ne nekem tedd fel a kérdést.
Nem ígértem én azt sem, hogy megfejtem Neked az elektromosság lényegét és természetét. Hát még az agy működését!

Ennél szerényebb vagyok. Nekem ez az egész, egy fekete doboz. Azt látjuk, hogy ha az input ez, akkor várhatóan az output meg az. De hogy közben mi történik?
Gőzöm sincs.
Miért pont az alkohol állítja át a gondolkodást - személyenként persze nagyon változóan: a nulla valószínűségtől az 1-es valószínűségig - úgy, hogy előbb-utóbb kialakul a függőség? Majd a végén akár az az állapot, amiről Te is oly szemléletesen írsz?
Nos, nem tudom.
Csak azt tudom, hogy ez a függőség kialakulhat, és ez az agyban történik.

És ha szabadulni akarunk a függőségtől, akkor az agyban kell átprogramozni ezt a beállítódottságot.

Ami nagyon is lehetséges.

Állítsuk át az agyunkat, és ne kenjük rá a dolgot holmi "fizikai" (értsd: megváltoztathatatlan) függőségre. Mert az nincs.

she_wolf 2016.12.30. 13:16:08

@jeanvaljan52:
A fizikai függőség természetesen a pszichikai tényezőből ered, vagyis abból, hogy képtelen vagy rezisztensnek lenni a pszichikai nyomással szemben. Ezt soha nem is vitattam. Én a folyamat vége (a fizikai függőség) felől közelítem meg a kérdést, és lépkedek visszafelé az időben, és az eseményekben.
A gondot az okozza, hogy az estek többségében a fizikai függő észre sem veszi, mikor vált azzá, mert az átmenet annyira határvonalmentes, hogy egyszercsak azon kapod magad, hogy innod kell, hogy a napi rutinra képes legyél.
"Függő viszonyba kerültél vele, de ennek önmagában nincs fizikai megnyilvánulása."
A tüneteket amelyeket fentebb taglaltam, te minek neveznéd fizikai megnyilvánulás helyett? A kezek és fej remegése netán csak egy olyan bagatell cucc, mint a hajtincs csavarás, amit simán abbahagysz, ha anyukád azt mondja, hogy ne babráld a hajad? Vagy egy szokás, mint a körömrágás, vagy az ujjaiddal való dobolás az asztallapon?
Ez már túlnő azon, hogy Te -mint egyén- mit akarsz, nem Te vagy a góré.

"A különbség minőségi! Ez a "fizikai függőség" fogalom ugyanis nem más, mint burkoltan a felelősség áthárítása. "A függőség már olyan erős, hogy már fizikailag létezik!" Hol? Nem létezik az fizikailag sehol sem! Sehol, egyes egyedül az agyadban. Onnan kell kitörölni. De fizikailag sem a törlés előtt, sem a törlés után, nincs."

És hogyan törölsz? Gyógyszerrel. Ha nem létezik fizikai függés, akkor a követelőző fizikai tünetek miért jelentkeznek?
Látható, kimutatható, mérhető tünetekről beszélek.
És mi van azokkal a csecsemőkkel, akik alkoholistaként születnek meg?
Náluk aztán végképp nem beszélhetünk pszichés függésről, csak fizikairól!

Úgy gondolom, hogy nem vezetem félre magamat. Ugyanakkor terelhető sem vagyok, ha már megbizonyosodtam valamiről, amit kristálytiszta érvekkel alátámasztottak tőlem jóval okosabb emberek:)

"Mert ugye, eszed ágában sincs elkenni a felelősséget?"
Ezt most nem igazán értem. Te ezt olvastad volna ki az eddigi írásaimból?

she_wolf 2016.12.30. 13:45:45

@jeanvaljan52:
"Tényleg? Vagyis, tényleg csak ennyi? Ez egy korrekt definíció?"

Igen! Már leírtam, de akkor ismét (igaz, nem kábítószer, hanem alkohol):
felkelek a félig alvásból
szomjas vagyok
nagyon
megtöltök egy poharat vízzel nagy nehezen
próbálom meginni
3/4-e rajtam, és nem bennem folyik
megyek hányni
és ezt még pár alkalommal egy ébredés után
kiokádtam magam
remegek, mint a nyárfalevél, a cigimet többszöri próbálkozásra sikerül csak meggyújtani
pár slukk
és akkor jöhet a cefrés üveg, óvatosan, el ne ejtsem, ki ne ömöljön a nedű, és vigyázva (hogy a fogaimat ki ne verjem az üveggel) meghúzom a flaskát.
Jó érzés, de még mindig reszket kezem-lábam. Miután eljutok kb. 3 deci bevitelig, jön a kérdés: hol van az a bolha, amit körül kell metélni? Mert megcsinálnám. Minden tiszta, világos, egyértelmű. Kezem, szemem biztos, a melómban ász vagyok.
Én erről beszélek fizikai függés alatt!

"És ha szabadulni akarunk a függőségtől, akkor az agyban kell átprogramozni ezt a beállítódottságot."
Az agyam ballisztikus ívben szarja le a programot, mert megadja magát a delírium tremensnek. Tudod: az erősebbi kutya..:)
Százszor leírtam, hogy hogy követel a szervezet, és abban a tudatosságnak, vagy az akaratnak semmi keresnivalója nincs, mert nem jut szóhoz. Ilyenkor tudatosság már csak elméletben létezhet, a gyakorlatban kivitelezhetetlen, és paradox módon pont az agyi működés gátol meg benne, hiszen az elvonási tüneteket is az agyi vezérlés produkálja.

"Abban az egyetlen formában, hogy állandóan a drogon jár az eszed: szerezd meg, töltsd be, töltsd fel..."
Gondolatokról írsz. Nincsenek gondolatok. Egy gondolat van: kijutni ebből a szar állapotból, de a tulipán hagymák ültetése nem fog segíteni. Csak az segít, amit követel az agyad: az alkohol.

Végül pedig: úgy deklarálsz valamit, hogy az azzal szorosan összefüggő tényezőket kiiktatod. Ez nem bölcs dolog. Persze hogy vezérnek hívom az agyat, hiszen egy góré mindenhol, mindenben van. Csakhogy a vezért ki lehet kerülni, tőle függetlenül is lehet létezni (vegetatív idegrendszer).

"Csak azt tudom, hogy ez a függőség kialakulhat, és ez az agyban történik."
Ez soha nem volt vita tárgya.

"És ha szabadulni akarunk a függőségtől, akkor az agyban kell átprogramozni ezt a beállítódottságot."
Igen. Miután(!) megtisztult a szervezeted. Salakos kályhában nem ég rendesen a tűz sem.

nem várt fordulat 2016.12.30. 14:21:39

@jeanvaljan52: mielott vegigolvasnam, csak jelzem, hogy alkoholnal van az a szintu fuggoseg, amikor ha totalisan megvonjak, szo szerint belehalsz, koporso, game over. Mi ez, ha nem fizikai fuggoseg?

jeanvaljan52 2016.12.30. 14:47:04

@she_wolf:
Lassan nincs mit hozzátennem.
Már ugyanazt írod, amit én.
Az alkoholfüggőség az egy pszichés jelenség.
Az alkoholfüggőség következményei meg fizikai megnyilvánulások.
Az ok pszichés. Az okozatok többnyire fizikaiak.

"A tüneteket amelyeket fentebb taglaltam, te minek neveznéd fizikai megnyilvánulás helyett?" - kérdezed. Fizikai megnyilvánulásnak nevezném, én is. De a tünet nem a függőség, hanem a függőség következménye. Ne keverd.

Azt mondtam, hogy a függőségnek ÖNMAGÁBAN nincs fizikai megnyilvánulása. Mi a bajod ezzel? A függőség, az függőség. Az egy viszony. Az egy rossz beállítódottság. Van ennek fizikai megnyilvánulása? Nincs. Mert az - megismétlem - a gondolati síkon jelenik meg. Csak a következményeinek van fizikai megnyilvánulása.

De azzal, ha meggyógyítjuk a következményeket - ha kell, ha muszáj - még nem gyógyultunk ki a függőségből.
A függőséget kell megszüntetni, kitörölni.
Ami pszichés természetű. És nem fizikai.

Gyógyszerrel? - kérdezed. Biztos, hogy nem.
De mondjuk tréninggel. (Szándékosan nem használom az agykontroll kifejezést, mert úgy érzem, az már "foglalt". De valami olyasmire gondolok.)
Fog ez sikerülni?
Lesz akinek igen, lesz, akinek nem.
Most éppen mindannyian keressük ennek az "igen"-nek a módszerét, és (talán csak a trollokat kivéve) mindannyian az "igen"-eknek szurkolunk.

A szervezet kitisztulásával egyébként egyetértek. Ha sikerül kitisztulnia a szervezetnek, az már félig nyerő, vagy tán egészen az.
De ezt a leharcolt szervezetet - ezek után - már nem szabad megkínálni egy korttyal sem. Mert az rögtön felébreszti az agyban a pszichés függőséget. És az agy újra kiadja a parancsot: töltsd fel a szintet!

Ezt akarjuk elkerülni, ugyebár?

jeanvaljan52 2016.12.30. 15:03:10

@nem várt fordulat:

A game over ez esetben azt jelenti, hogy belehalsz a pszichés függőség okozta fizikai következményekbe.
De nem a függőségbe, magába. Létezik függőség, de az nem fizikai.

Azokat a brutális elvonási tüneteket, amiről beszélsz, valahogy túl kell élni, de ha ez sikerül, akkor lehet tovább gyúrni a mentális függőség kiiktatására.

Ami nem oly nehéz.

Szerintem Te a nehezén már túl vagy. Gondold Te is ezt, nyugodtan.

Kívánom, hogy január 1-én, a Kék Duna keringőt hallgatván, kipihenten és tisztán, gondolj arra is, hogy de sok lüke ember szenved most, mert úgy döntött, hogy szilveszterkor azután főleg kötelező inni!

Nem egy nagy marhaság?

brugge 2016.12.30. 15:05:14

@she_wolf: Sokak megtapasztalták már ezt, sajnos...
Íme egy szintén zenész milyen szépen leírja, nem mellesleg szerintem a legjobb kortárs magyar író volt 2005-ben bekövetkezett haláláig.

Tar Sándor: A mi utcánk

"Piroska néniben van belátás, tudja, hogy kell reggel a bort tölteni. Korán kel, ez is egy jó dolog benne, öt órakor már engedi ki a tyúkokat a hátsó udvarra, akkor már ott toporog az utcaajtó előtt Béres, és fázik. Na, felkelt, kérdezi tőle az idős, ősz hajú asszony, aztán beengedi. Az volt régen, mondja a hosszú, csontos ember, az arca szőrös, hetekig nem tud borotválkozni, majd csak akkor, ha nyugszik a keze. Az asszony kitölt egy háromdecis pohárba két deci bort. Béres három decit szokott inni, és elvisz egy litert. De reggel más a helyzet. Piroska néni elfordul, tesz a tűzre, vagy belép a spájzba, Béres pedig két marokra fogja a poharat, és megpróbálja a szájához vinni. Le is hajol hozzá, nehéz percek ezek. Még a lába is reszket. Piroska néni úgy tesz, mintha nem venné észre, tesz-vesz,
magyaráz, kiönti a lavórból a vizet, megtölti az üveget, addigra Béres nagy nehezen megissza a bort, nem is ment sok mellé. Kap még két decit a nagy pohárba, azt már könnyebb meginni."

she_wolf 2016.12.30. 15:29:09

"Már ugyanazt írod, amit én."
Nem. Nem már, hanem kezdettől fogva azt írom, amit.

"Az alkoholfüggőség következményei meg fizikai megnyilvánulások."
Nem. Az alkoholfüggőség következménye az, hogy iszol, továbbra is.
A tünet nem következmény, hanem a meglévő betegségre utaló jelek összesége.

"De a tünet nem a függőség, hanem a függőség következménye. Ne keverd."
A fentiekre utalva úgy gondolom, Te keversz valamit, de nagyon:) Hiszen a tünetekből következtethető, hogy valaki alkoholfüggő-e, vagy sem. A tünet később alakul ki, mint a kórság, az mutat rá, hogy valami nem gömbölyű.

"Gyógyszerrel? - kérdezed. Biztos, hogy nem.
De mondjuk tréninggel."
Ez bájos:) Tényleg. Majd ha helyesen, a nyelve összeakadása nélkül ki tudja mondani a beteg, hogy "tréning", majd ha tudja is, hogy mit jelent ez a szó, akkor lehet alkalmazni. Addig csak gyógyszer van, hogy a szervezet fiziológiája helyreálljon. Utána lehet pszichézni.
És nem kérdeztem, hanem mondtam:)

Egy dologgal értek félig egyet:
"De azzal, ha meggyógyítjuk a következményeket - ha kell, ha muszáj - még nem gyógyultunk ki a függőségből.
A függőséget kell megszüntetni, kitörölni.
Ami pszichés természetű. És nem fizikai."

És azért csak félig, mert az alkoholfüggőség nem gyógyítható, nem kitörölhető, vagy megszüntethető. Csupán felfüggeszthető (vagy átvezethető más tevékenységre). Jó esetben végleges időtartamra. Az absztinencia sem gyógyulás, hanem önmegtartóztatás. Tudatos és konstans elutasítás.
Az absztinencia kényszerítés. Mert egyetlen pillanatra, vagy kortyra sem engedhetem el magam. Nincs nyári teraszon 1 fröccs, vagy disznóöléskor egy kupica szatmári szilva.
Alkohol csak absz. alkohol, zsírtalanításra:)

she_wolf 2016.12.30. 15:35:46

@jeanvaljan52:
Ilyen alapon a polyneropathiám is pszichés eredetű:)
Elég csak átprogramozni az agyamat, és máris hussanok, mint a nyúl, szökellek, mint egy szarvas. Az meg csak duma, hogy a pia miatt nem tudok tűsarkút hordani kb. soha többé.

jeanvaljan52 2016.12.30. 17:16:12

@she_wolf:

Nem adtam rá okot, hogy gúnyolódj.
Mert ha mégis, azt magadon teszed.

Csak kettőig számolni, csak kettőig, ezt kérem.

1. Létezik a függőség, ami az agyban fészkel, ezért pszichés természetű.
A függőség cselekvéseket vált ki: iszol.
2. A következmények a FIZIKAI TÜNETEK. Például a polyneropathiád.
Igen, ilyen alapon a betegséged pszichés "eredetű".
Amennyiben, ha nincs a függőséged, akkor nem lett volna ez a következménye.

Van köze egymáshoz a kettőnek?
Van. Mint ok az okozatnak.

De egy viszony akkor sem lehet függő. Márpedig a függőség egy viszony, és nem ragadható meg fizikailag. Ezért pszichikai.

Ui.1.
Kicsit bánt, hogy kirántott karddal, és gondolkodás nélkül vitatkozol velem. Amiben logika, gondolat, már semmi.
Ennél jóval többre értékellek.
Ezekkel a "gondolataiddal" nem tudok mit kezdeni, meg nem is akarok.

Én a gondolataimat írom, Te meg fölényesen csak mondod a magadét.
És érezhetően nem is figyelsz arra, hogy mit írsz ide le.

Ez nem vezet sehová. Gondolom, szerinted se.
Ha nyerni akarsz mindenáron, akkor nyertél.
Részemről befejeztem, mert meddő.

Ui.2.
Azért ne gondold, hogy az alkoholizmusnak csak az az 1 arca van, hogy az alkoholista előbb utóbb a klinikai halál állapotába issza magát. És onnan kell újjá éleszteni. És ha ez sikerül, akkor haváj.

Ennél sokkal színesebb ez a téma.

jeanvaljan52 2016.12.30. 17:19:20

@jeanvaljan52:

Ui.3.
A mondat helyesen:
De egy viszony akkor sem lehet fizikai. (és nem "függő", ahogy írtam.).

No, abbahagyom, mert már hülyeségeket írok.

bajan 2016.12.30. 17:27:59

fizikai függőség témakör:

Egy kötélen tudok fizikailag függeni, azt hiszem ez tiszta sor. Ha elvágom, leesek.

Alkoholnál ez hogy valósul meg szerintetek?
Ha nem iszom mi történik?

Nem várt fordulat írta, hogy van aki belehal. Tudunk ilyenről? Én még sosem hallottam konkrét esetről. Itt nem arra a népi okoskodásra gondolok amikor a temetésen azt mondják, hogy abba halt bele hogy abba hagyta a piát. Mert ugye ez inkább úgy néz ki mint ahogy she_wolf is majdnem járt, miszerint akkor tudta már csak lerakni amikor már menthetetlen volt. Akkor vette csak elég komolyan a bajt amikor már késő volt.
Lemmyről (motörhead zenekar) fiatal koromban az a hír járta (cikkeztek róla), hogy az orvosai szerint nem szabad abba hagynia a speed és a tömény fogyasztását mert belehalna. A fickó tényleg mértéktelenül pusztította magát és nem rég el is hunyt. Amennyire én tudom jó ideje száraz volt már. Nem is tudott volna keményen drogozni és piálni mert olyan beteg volt.

Szóval, hogy lehet fizikálisan függeni az alkoholtól? Mi történik ha elvágom a kötelet?

Szerintem sehogy. Osztom jeanvaljan52 véleményét. Érdemes átgondolni amit ír és nem zsigerből reagálni.

bajan 2016.12.30. 17:39:40

@she_wolf:
"Ilyen alapon a polyneropathiám is pszichés eredetű:)
Elég csak átprogramozni az agyamat, és máris hussanok, mint a nyúl, szökellek, mint egy szarvas. Az meg csak duma, hogy a pia miatt nem tudok tűsarkút hordani kb. soha többé. "

Ezt nem is értem, hogy jön ide. Vannak fizikális betegségek. Tudtommal a szenvedély betegségek mentálisak. Amit linkeltél abban is azt írják, hogy a fizikai tisztulás pár nap/hét, a többi meg hónapok/évek.

pöre 2016.12.30. 17:45:21

@jeanvaljan52: Bocs, hogy beleszólok, de úgy érzem muszáj. Azt gondolom nem sok fogalmad van a biológiáról, az agy, idegsejtek működéséről még kevesebb. Így igazán bátor dolog kijelenteni, hogy nincs fizikai vagy nekem jobban tetszik a kémiai/biokémiai függőség. Az ugye nem baj, hogy ez egy tudományos definíció és mint ilyen, elég jól jellemezve is van? Az agy szerinted miből áll? Nem fizikai dolgokból? Nem akarnék belemenni, de az, hogy vannak gondolataid, vagy hogy mondjuk látsz stb. az rengeteg idegsejt és bennük rengeteg különböző molekula együttműködését igényli. Ebbe be tudnak avatkozni a drogok, amiknek jól vizsgálható fizikai/fiziológiai jelei vannak. Ha ezek megvannak, szokás fizikai függésről beszélni, mert az agy arra rendezkedik be, hogy megkapja az anyagot, és ha nem kapja meg akkor jönnek a súlyos elvonási tünetek. Ezt semmiféle erős elhatározás nem tudja felülírni. She wolf-hoz hasonlóan, én is azt gondolom, nagyon összekeversz valamit...

bajan 2016.12.30. 18:07:09

@pöre:

Alkohol függő e az aki nem iszik mondjuk tíz éve, ha előtte az volt minden definíció szerint? Többen leírták, hogy elég egy korty és onnan nincs megállás a szokásos szint eléréséig. 10 év (de lehet 1 vagy 50 is) után milyen biológiai változást mutatsz ki?

she_wolf 2016.12.30. 18:10:13

@bajan:
Úgy jön ide, hogy az alkoholbetegség -mint szenvedélybetegség- szövődménye lehet a polyneuropathia.
Diabéteszes, és egyéb oka is lehet a kialakulásnak, nálam kizárásos alapon az alkoholfogyasztás okozta.
Tehát ha visszafelé megyek, akkor: polyneuropathia-alkoholfüggőség-pszichés eredet.
Ez így eléggé hajánál fogva előrángatott dolog, azt hiszem:)

she_wolf 2016.12.30. 18:13:00

@bajan:
Én továbbra is alkoholfüggőnek tekintem magam, mert nem gyógyultam ki belőle. Ezt bizonyítja a többszörös visszaesés, valamint az, hogy tudom, hogyha újra meghúznám a flaskát, úgy rágyógyulnék a szájára, hogy csak flex-szel lehetne leválasztani róla:)

she_wolf 2016.12.30. 18:15:54

@bajan:
"Ha nem iszom mi történik?"
Az attól függ, hogy előtte mióta, mit és mennyit ittál, és hogy milyen állapotban van a szervezeted. Az alkohol (és a kábítószer) azonnali megvonása okozhat halált.

pöre 2016.12.30. 18:22:35

@bajan: az a baj, hogy te sem érted egészen mi az a fizikai függés. Anélkül, hogy tudományos részletességgel leírnám neked, elég lenne megértened, hogy a fizikai függéssel bizonyos átrendeződések alakulnak ki az idegrendszer működésében. Ezek nem feltétlenül mind irreverzibilisek. Ezért van az, hogy az elvonási tünetek egy idő után elmúlnak. Utána már nem lesz fizikailag függő valaki. Abba a vitába én nem akarok beszállni, hogy egy alkoholista függő-e, miután absztinens lett. Viszont az általad említett példa, hogy valaki 10 év nem ivás után 1 kortytól elveszíti a kontrollt, az valószínűleg előtte is ilyen volt. Ez pedig lehet azért, mert ő egyszerűen így született, valami olyan speciális genetikával, ami ezzel jár. Nem mindenkire ugyanúgy hat az alkohol, emögött nyilván a genetika van. Ez nem zárja ki azt, hogy ezt ne lehetne tudatosan kontrollálni, de az biztos hogy van, akinek ez nehezebb. De tapasztalatból tudom, hogy nem sok értelme van olyanokkal vitatkozni, akik abban hisznek, hogy mindent meg tudunk változtatni, csak akarni kell. Én biológusként nem hiszem, hogy pl. egy fehérje szerkezetét meg lehetne változtatni. Aki akarja, érti, mit írtam...

bajan 2016.12.30. 18:23:27

Még egy gondolat:

Én azért tiltakozom tűzzel vassal a felmentő gondolatok ellen mert szerintem ez mind ellenkező hatású mint a blog célja.

Ha felmentést adunk az egyének mert: sanyarú volt a gyerekkora, örökölte a hajlamot, tragédia érte stb., vagy mert az agyban az idegpályák ... amit pöre írt, vagy mert vacak a magyar egészségügy (megjegyzem a fejlett egészségüggyel rendelkező országok is küzdenek a szenvedélybetegségekkel és nem állnak nyerésre) vagy mert .... és lehet sorolni hosszan, szóval ha felmentést adunk akkor azzal erősítjük azt a hitét, hogy ő nem felelős, hogy ő nincs döntési helyzetben, hogy ő nem tud változtatni rajta. Szerintem a kulcs az egyén felelősség vállalása, ahogy azt a blog írója is tette és teszi. Felvállalta, hogy gond van és azt is hogy ezen csak ő tud változtatni. Persze ehhez jön jól a segítség. A felmentés viszont nem az.

bajan 2016.12.30. 18:31:44

@pöre:

Itt nem is a hit gyógyító erejéről van szó. Vagy arról hogy az csodákra képes ("Kelj fel és járj" és társai). Vagy a másik kedvenc a fényevők...

Viszont a tudomány nagy hibája hogy ez emberre csak mint fizikai dolog tekint leginkább. Ha ez így lenne mindenre lehetne gyógyszert feltalálni. Például az alkoholizmusra is.

Te, mint biológus milyen megoldást látsz az alkoholizmusra (vagy bármilyen más szenvedély betegségre). Pontosabban milyen módon képzeled el a gyógyulást, vagy a szárazzá válást? Nem tudom érted e amit kérdezek? Nem a világméretű probléma megoldását várom tőled, hanem hogy te miben látod a probléma gyökerét?

pöre 2016.12.30. 18:33:59

@bajan: szerintem az nem felmentés, amit én írtam. Attól, hogy létező dolog a fizikai függés, senkinek nem kell eljutnia oda. Egy szóval nem írtam azt sem, hogy ne lehetne tudatosan kontrollálni a függőséget. Szerintem senkinek nem kellene idáig eljutni, hogy kontrollálni kelljen...

bajan 2016.12.30. 18:35:25

@she_wolf:

"azonnali megvonása okozhat halált."

Erre csak konkrét példát fogadok el, nem elméleti okfejtést. Fogalmazzunk úgy hogy csak az győz meg. :-) Az ahol a megvonás a halál oka és nem a járulékos dolgok (pl kiszáradás).

bajan 2016.12.30. 18:36:49

@pöre:

Nem felmentés egyik sem, csak arra szokás használni. Direkt nem is neked címeztem azt az írást, hanem új gondolatként kezdtem bele.

pöre 2016.12.30. 18:38:37

@bajan: Sosem gondolkoztam még ezen, amit kérdezel. Én azt szoktam mondani, hogy nem szabadna önszántukból olyan szereket magunkhoz venni, ami befolyásolja az idegrendszerünk működését. De ez nem lehet egy szlogen a mai világban, amikor emberek azért, hogy a szabadságukat bizonyítsák, mindenféle dolgokat magukba tolnak.

she_wolf 2016.12.30. 18:40:11

@jeanvaljan52:
Sajnálom, ha Neked így jött le, eszemben sem volt gúnyolódni!
Én csak azt nehezményezem, hogy Te azt próbálod sugallani az itt olvasóknak, hogy akarattal, meg átprogramozással egy ember önállóan meg tudja oldani ezt a nehéz feladatot orvosi segítség és gyógyszerek nélkül, pusztán spirituális csatornákon keresztül. Bocs, de ezt nem tudom elfogadni.

Lehet, hogy ez csak azért ilyen éles közöttünk, mert ennyire különbözően viszonyulunk a dologhoz.
Talán ironikus voltam, de én nem minősítettelek Téged burkoltan sem. Nem szokásom ugyanis. Burkoltan pláne nem:)

Visszatérve a polyneuropathiára egy mondat erejéig: ha elfogadjuk, hogy "pszichés" eredetű, akkor szerinted azzal, hogy akár absztinens vagyok, akár kigyógyultam az alkoholizmusból, a motoros és érzőidegeim is regenerálódnának? Ugye?:)

pöre 2016.12.30. 18:42:31

@bajan: nem tőlem kérted, de csak be kell írni a google-be, és számos cikk van róla : apjmt.mums.ac.ir/article_4164_5c6806f848c9dd2f5f6174793616d256.pdf

she_wolf 2016.12.30. 18:47:29

@bajan:
Ha elismered, hogy valaki genetikailag hajlamosabb a függőségekre (jelen!), azzal nem mented fel.
Ha az alkoholizmust betegségnek nevezed, azzal nem mented fel. Azzal sem mented fel, ha a szociális háttérre hivatkozását elfogadod.
Nem kell felmenteni!
A felmentést csak az akaratgyenge alkoholisták áhítják, mert ők valóban rá akarják tolni a balhét valakire, valamire.

bajan 2016.12.30. 18:53:19

@pöre:
Próbálom értelmezni, nehezen megy mert szaknyelv amit nem ismerek, na meg nem is értek hozzá. Oké, volt ilyen eset.

she_wolf 2016.12.30. 18:53:44

@pöre:
Magyar megfelelőjét találok valahol? Ennyire azért nem megy az angol:D

bajan 2016.12.30. 18:55:30

@she_wolf:
Egyetértek.
Viszont neked nem kell letenned a piát. Akinek meg le kéne pont azok használják ezeket a kifogásokat. Épp ezért fontos szerintem hogy ez így, ahogy most te is leírtad ki legyen mondva. Kvázi az arcába legyen tolva a delikvensnek.

pöre 2016.12.30. 18:59:18

@she_wolf: bocsánat, ez szakmai ártalom nálam. :) A jó szakirodalom az angol, ez a tudomány nyelve. Azért ilyet linkeltem be, mert gondoltam mégiscsak hatásosabb egy tudományos szaklapban megjelent esetleírás. :) Szóval ezt biztos nem találom meg magyarul. De azért körülnézek.

she_wolf 2016.12.30. 19:09:12

@bajan:
Alkoholista nő vasalta a férje csíkos ingét. Akkor már egy egész napja nem ivott és nagyon rosszul érezte magát. Este közös családi program volt, nem akart alkoholszagúan megjelenni. A vasalóasztal mellett összeesett, a férj mentőt hívott. Az alkoholista nőt napokig kezelték az intenzíven lórúgás erősségű gyógyszerekkel, miközben azt lesték, hogy felébred-e.
A kórházból történő emittáláskor kiderült, hogy egy patákot sem tettek volna az életben maradására.
A keze már a csengőn volt.

(Ez voltam én. Bocs, általad is ellenőrizhető és hitelesnek tekinthető esetet nem találtam a neten. A szembeszomszéd Gyuribá'ról sem:()

pöre 2016.12.30. 19:09:53

@she_wolf: sajnos magyarul nem találtam ilyen esetleírást. De a google-be beütve a delirium tremens-re kb. minden magyar bejegyzésben szerepel, hogy potenciálisan halálos kimenetelű lehet.

bajan 2016.12.30. 19:12:08

@she_wolf:
Es a te gondod az volt mit a linkelt cikkben? Tehat a pia megvonas miatt estel ossze? (valami sziv pangasrol meg legzesi zavarokrol irnak)

she_wolf 2016.12.30. 19:14:40

@bajan:
Én is használtam, de még hogy! Volt annyi terelés, meg magyarázás, hogy el sem hinnéd.
Éppen ezért most inkább varnyú vagyok, és károgok:)
Nekem teljesen mindegy, hogy valaki azt mondja, hogy azért hagyta abba az ivást, mert @jeanvaljan52: írásai nyomán másként közelíti már meg a promblémája megoldását, vagy azért, mert az én írásaimtól összetette magát félelmében, a végeredmény a lényeg!
Ne menjenek tönkre emberek, családok, ne legyen több felesleges halál az alkohol miatt!:(

she_wolf 2016.12.30. 19:20:19

@bajan:
Egyértelműen az alkohol azonnali, drasztikus megvonása okozta epilepsziás roham, és nagyon magas vérnyomás fogatott velem padlót. Kórházban szadáltak, altattak.

she_wolf 2016.12.30. 19:21:50

@pöre:
Delirálni nem egy kéjutazás, az már biztos:)

bajan 2016.12.30. 19:31:09

@she_wolf:

Oke, megtanultam hogy van ilyen.

Mi lehet a megoldas? Az ordogi kor feloldasa?

(ordogi kor: mindig komoly szintre issza magat ha iszik, ha nem iszik akkor lehet meghal a pia megvonastol, keveset inni meg nem tud)

pöre 2016.12.30. 19:34:29

@bajan: mondjuk orvosi segítség mellett leállni. Fokozatosan. Mint minden olyanról, ami fizikai függőséget okoz.

bajan 2016.12.30. 19:49:39

@pöre:
Szerintem ne keverjunk ide mast.

Vajon a magyar alkoholistak mekkora resze lehet akit fenyeget ez a veszely? Mar a halal ha nem iszik? (a kerdes nem csak neked szol)

Felfogtam, hogy ez egy letezo problema megis ugy gondolom hogy ez elenyeszo es mint olyan megint egy ujabb kifogas (onigazolas) lehet arra hogy miert iszik valaki.

Persze ha inni akar akkor iszik akarmi is van.

she_wolf 2016.12.30. 19:56:02

@bajan:
pörénél a pont!:)
Ha valaki alkholfüggő, és esetleg már próbált is leállni akár segítséggel, akár nélküle, mindenképpen kell valaki, akivel őszintén és mindent feltárva beszélhet a bajról. Olyasvalaki, aki nem él vissza a bizalommal, és akire folymatosan számíthat, mert ez többemberes meló.
Nálam ez a személy a férjem volt.
Továbbá kell keresni egy olyan addiktológus és/vagy pszichiáter szakorvost, aki beutalhat különböző kivizsgálásokra.
Ezeknek a kivizsgálásoknak minimum neurológiai és belgyógyászati vonalon meg kell történniük.
Az összes leletet kiértékelve pedig kell keresni egy olyan intézményt, ahol a beteg úgy érzi, hogy megkaphatja azt a kezeléssorozatot, amire szüksége ven, vagy amit az addiktológus javasol (amennyiben az előzőleg felkeresett addiktológust nem tudja vagy nem akarja igénybe venni a beteg a továbbiakban).

Ellentmondás jön: én nem így tettem, és engem nem orvos beszélt le a cefréről. 2 elvonó után is visszaestem, harmadszor jött az ominózus vasalásos történet, és az, hogy miután megtudtam, hogy tényleg csak egyetlen lépés választott el a haláltól, megráztam magam.

(És még utána sem volt vége, mert nem úgy néz ám ez ki, hogy mától nem iszom, szedem a gyógyszereket, és "havajdizsiszánsjnreggi".
Fenéket!:) Mitán "kiszáradtam", hónapok múlva jöttek elő a járulékos kórságok: oesophagus varix, polyneuropathia. Előbbi bármikor újra megtörténhet, utóbbi az ébrenlétem minden percét megkeseríti. A természet kiegyenlít, megtorlatlanul semmit nem hagy. Ma azt mondom, ezt a lapot húztam, ebből kell kivennem a legtöbb jót, amit csak lehet:))

she_wolf 2016.12.30. 20:01:54

@bajan:
"Vajon a magyar alkoholistak mekkora resze lehet akit fenyeget ez a veszely? Mar a halal ha nem iszik? (a kerdes nem csak neked szol)"

Azért ennyire tragikusan sem kell venni a dolgot:) Nem minden alkoholista jut el a delírium tremens állapotába, és közülük sem mindenki hal meg.
Vagy nagyon hosszú évtizedeknek és valóban mértéktelen ivászatnak lehet ilyen végzetes következménye, vagy annak, ha valaki olyan szerencsétlenül van összerakva, hogy nem adatik neki több évtized.
Alkoholmérgezésbe szerintem többen halnak bele, mint delíriumba (bár nem néztem statisztikát).
Úgy gondolom, hogy a delíriumot "ki kell érdemelni". Tudom, ez hülyén hangzik, de lényegileg erről lenne szó:)

bajan 2016.12.30. 20:15:47

@she_wolf:

"Porenel a pont" kezdetu irasodra.

Hat epp ez az: leirod hogy hogy kene (a nagykonyv szerint) majd hogy ez neked se ment, hanem a vegstadium ilyesztett meg.
Egyfelol leirtatok mar hogy mindenki mashogy mukodik, igy kinek mi es hogyan arra en nem mernek tanacsot adni.
Masfelol meg az egyennek kell a dontest meghozni addig ugysem fog menni.

Amikor ilyen tanacsot adsz, hogy ilyen orvos meg olyan vizsgalat akkor en azt neheznek erzem. Bonyolult feladatsor aminel egyszerubb inni. Nem tudom erted e a problemam?!

Ha egyetertunk abban hogy az emberek zome nincs olyan rossz allapotban mint te voltal akkor talan abban is egyeterthetunk hogy nem ezek a legfontosabb lepesek. Persze lehet, sot ennel tobbet is lehet tenni ha valakinek arra van igenye.

she_wolf 2016.12.30. 21:40:54

@bajan:
Nekem valóban nem jött be a nagykönyvi metodika. De vannak, akiknek bejött, és szerencsére azért ők vannak többen.
Azért írjuk meg az eseteinket, mert reméljük (legalábbis én remélem), hogy valaki, aki bajban van, talán a sajátjához közeli esetekre lelhet, és amennyiben pozitív a hozzászólás vége, elindulhat ugyanazon az úton a megoldás felé.

Azok amiket tanácsként írok (és amire Te is hivatkozol) valóban a protokoll részét képezik. Elvileg, és normális, együttműködő beteg-orvos kapcsolatban ez lenne a papírforma.
És valóban nem könnyű. Nekem sem volt az, fel is adtam.
Ami jelenleg még mindig meggátol az ivásban, az a félelem, hogy újra vért pisilek, hogy újra mozgásképtelen leszek, akarattalan kupac szar. Nem pedig ember. És nem akarok többé olyan lenni. Ezért nem merek inni.
Alkalomról-alkalomra harcolok a kísértés ellen, és a megnyert csaták büszkévé tesznek. És az sem elhanyagolható, hogy ezeket a csatákat egyre könnyebben nyerem meg. Sikerélmény. Ez pedig nagyon jó.

Értem a problémádat, és ezért is vészmadárkodom az átéltekkel. Idejében muszáj közbelépni, kideríteni, hogy csak szeret inni valaki, vagy már raboskodik. Az íz, vagy a hatás miatt kell az a cefre? Nekem az íze miatt kellett. A hatását nagyon nem kívántam, kaptam árukapcsoltan. Ha valaki azért iszik, mert bevallottan tompulni akar, az keményebb dió (szerintem).
Ezért szerintem (is) az lenne a legelső fontos lépés, hogy az okot derítse ki a delikvens. Minden további ennek a függvénye.
De lépni kell, és minél hamarabb, mert nem kötelező addig eljutni mint én! Rengeteg idő, pénz, és kapcsolat bánja, amit visszahozni már nem nagyon lehet.
És mivel már előző életemben sem hittem a reinkarnációban, azt mondom, hogy csak egy életünk van, vigyázzunk rá!:)

she_wolf 2016.12.30. 21:58:27

@jeanvaljan52:
Bocs, kitérnék még valamire, mert bánt, hogy egymás meg nem értéséből adódóan súrlód(t)unk:

"A következmények a FIZIKAI TÜNETEK. Például a polyneropathiád."

A polyneruropathia nem TÜNET, hanem diagnosztizált betegség, BNO kódja: 6210

Hétfejű tündér 2016.12.31. 02:01:32

@she_wolf:
Erre muszáj rákérdeznem, mert egyszerűen nem értem.

Hétfejű tündér 2016.12.31. 02:13:03

@she_wolf:
Erre muszáj rákérdeznem, mert egyszerűen nem értem, de szeretném érteni.
Ezt írod: "Az íz, vagy a hatás miatt kell az a cefre? Nekem az íze miatt kellett. A hatását nagyon nem kívántam, kaptam árukapcsoltan."
Tehát volt egy ital, ami neked nagyon ízlett és az alkohol hatását nem kívántad, de annyira ízlett, hogy emiatt lettél alkoholista?
Biztos rosszul értem, elmagyaráznád?
Azt értem, hogy az emberek olyan piát isznak, aminek szeretik az ízét, legalábbis addig, amíg még nem mindegy, hogy mit isznak. De, hogy úgy váljanak alkohol függővé, hogy nem lényeges a számukra az alkohol hatása, csak az, hogy kedvelik egy adott ital ízét, ez teljesen értelmezhetetlen.

jeanvaljan52 2016.12.31. 08:13:39

@she_wolf:
Pontosítok, nem tünet, parancsolj:
"A következmények DIAGNOSZTIZÁLT BETEGSÉGEK. Például a polyneropathiád. BNO kódja: 6210"

De ez a polyneropathiád akkor sem maga az alkoholfüggőség (amely nálam pszichés természetű), hanem a következménye.

De ne folytassuk. Hiába írok én bármit, Te még gondolkodni sem vagy hajlandó ezeken. Csak mantrázod a magadét.
Nálad, ha valaki nem pisil vért, meg nincs a halálán, akkor reménytelen az absztinenciára. Ha "magától" abbahagyná a piát, talán bele is halna.
Ezért orvost, gyógyszert, intézményi segítséget!, különben nincs menekvés, mert nincs mitől majréznia. Rettegés nélkül pedig nem lehet kimászni az alkoholfüggőségből; szerinted. Mert a függés fizikai, ezért - s most jön a salto mortale - Te úgysem tehetsz semmit, az akaratlagos dolgok itt nem számítanak. Fel vagy mentve barátom a saját felelősséged alól. Legfeljebb arra figyelj, nehogy hirtelen abbahagyd a piát, mert még a végén belehalsz.
Ez a mondanivalód lényege. Nekem legalábbis így jött le. Hol VAN egy progresszív meglátás? Egy biztató gondolat? Nem látok. Annak megcsillantása, hogy képesek vagyunk irányítani az életünket?

És hidd el, az is számít, hogy más mit olvas ki az általad leírtakból. Nem csak az, hogy Te tulajdonképpen mit akarsz mondani.

Egyébként mindenkinek köszönöm, aki hajlik arra, hogy az alkoholfüggőséget a psziché oldaláról közelítse.
Már csak azért is, hogy tudjuk, miről beszélünk. Legyen jó a diagnózis. Különben nem lehet jó a terápia sem.
Csak ezért ragaszkodom ahhoz, hogy ne hárítsuk a személyes felelősséget.
Aki mindkét lábát frissen eltörte, ne kezdjen el, saját elhatározásából, futkosni. Nem kérek ilyet tőle.

De akinek problémája van az alkohollal, az néha fogja meg a fejét: mert valahol ott van a probléma.
Meg a megoldás is.

Nálad, ha valaki részegen eltöri a lábát, és a kijózanodás után az a láb azonnal nem forr össze, akkor igazolódott, hogy a függés fizikai.
Mint a lábtörés.
Mert azt kéred rajtam számon, hogy ha megszűnik a mentális függőség, akkor a fizikai (fiziológiai, biológiai) következmények is azonnal szűnjenek meg. Hogy felvehesd a tűsarkú cipőd.

bajan 2016.12.31. 08:59:28

@she_wolf:
A betegseg is lehet tunet. Hirtelen a kaposi szarkoma es az aids jut eszembe.

she_wolf 2016.12.31. 10:34:35

@Hétfejű tündér:
Pedig teljesen jól gondolod. Volt pár fajta, amit nagyon szerettem, a rum állta az első helyen. Minél erősebb, annál inkább. Portorico, Casino rumokkal kezdtem. Aztán jött a Sroh a maga 80%-ával. Valahol azt írtam, hogy olyan, mint a lávaömlés. Nagyon szerettem. Azt már nem, hogy a részegség külső jeleit produkáltam, a másnaposságot, a filmszakadásokat.
És nem tudom a dátumot, hogy mikor csúsztam át a határvonalon.
Onnantól már viszont a hatás került előtérbe, és azért ittam, hogy rendben legyek.

she_wolf 2016.12.31. 10:57:57

@jeanvaljan52:
Félremagyarázod és kiferdíted a szavaimat.
Erre hadd legyen bizonyíték mindaz, amit pl. @bajannak írtam legutóbb.
Olvasd el indulat nélkül és meglátod benne a progresszív gondolatot, és akkora optimizmust is, hogy a fal adja a másikat!
HISZEN A TÖRTÉNTEK ELLENÉRE IS ITT VAGYOK!:D

"Csak mantrázod a magadét."
Mint ahogy Te is a Tiédet. Te a pszicho/mentális, az önállóság, a "fejben dől el", és "félelem nélkül harcolni" vonalat preferálod.
Én a szomatikus végéről közelítem meg a dolgot, és azt mondom, figyelni a jelekre, mert észrevétlenül kerülhetsz olyan mélyre, hogy nem tudsz kikászálódni belőle -akár segítséggel se.
Én féltem az alkoholistát, de azt mondom, van kiút (lám, nekem is sikerült), Te azt mondod, hogy -mivel megtapasztaltad a sajátutas sikert-, hogy megy ez egyedül is, csak (és MOST leszek cinikus) hajtsuk ölünkbe az okos buksinkat, és Béláim, gondolkodjunk!

És talán az is elkerülte a figyelmedet, hogy azt írtam: nekem töknyóc, hogy Te, én, vagy akárki írását megfogadva mászik ki valaki ebből a mókuskerékből, a végeredmény számít!

she_wolf 2016.12.31. 11:09:19

@bajan:
Valóban lehet tünet is, és következmény is.
Azonban ha elmegyek az orvoshoz, hogy zsibbadnak a végtagjaim, és az alkoholizmus külső jegyei még nem látszanak egyértelműen, akkor csak a laborból a májenzimek értéke nyomán vetődik fel benne, hogy a neurológiai problémám az alkoholbetegségemből ered.
A Kaposi-szarkóma-AIDS vonatkozásában ugyanaz a helyzet, mint az alkoholizmus-polyneuropathia vonatkozásában: léteznek egymás nélkül is, a kettő közti összefüggés nem törvényszerű, és kizárólagos.

jeanvaljan52 2016.12.31. 11:54:25

@pöre:
Elismerem a szakmai tudásod. Azzal sem jövök, hogy a kritikus nem tud tojást tojni, de azért azt meg tudja mondani, hogy a tojás záp-e?
Ne viccelődjünk.

De.
Ugye szerinted is ismeri a tudomány, hogy mi a különbség az élő, meg a nem élő között? Vizsgálja, kutatja mindkettőt már régóta, és egyre több különbséget fedez fel. Tudja, hogy mi jellemző az egyikre, mi a másikra. Csak egyet nem tud: élőt csinálni a nem élőből. Életet teremteni. Hogyan történik a porból leszünk..? Nincs meg: a know-how. Nincs meg: a hogyan?

Azután ugye szerinted is a tudomány már régóta tudja, hogy a gondolatok keletkezéséhez az agynak köze van. Meg az idegsejteknek, az idegrendszernek, a biológiai, kémiai, biokémiai folyamatoknak. Tudja, hogy ha az agyat eltávolítják vagy megsértik, akkor megszűnik/megváltozik a gondolkodás. Talán még azt is tudják, hogy ha itt sértem meg, így változik; ha így sértem meg, úgy változik.

Csak azt nem tudják: hogyan keletkezik a gondolat? Egyáltalán; mi az?
Hogy történik, mint történik, miért úgy történik egy gondolat születése? Meg az ezzel ellentétes gondolat születése? Hogyan, miként?

Nincs meg: a know-how. Nincs meg: a hogyan?

De mert az agysejteket, az idegsejteket, azoknak a működési mechanizmusát, a kapcsolódásait, stb., tehát a gondolatképzés anyagi bázisát/fiziológia-biológiai-biokémiai alapját már viszonylag jól ismerik (vagy legalábbis azt hiszik, hogy jól ismerik), szemben az eredménnyel: a konkrét psziché, a gondolat, a mentális beállítottság keletkezésével, ezért mindig csak a dolog materiális/fizikai részéről beszélnek. A materiális részt kutatják, mert az a megfogható. De többnyire csak fekete dobozként használják ezt a materiális részt, mert a konkrét hogyan? ismerete nincs a birtokukban.
Vagyis.
Fizikailag hatással vagyok a fekete dobozra (input), és bár nem tudom, hogy pontosan mi történik a dobozban, de egyre jobb hatásfokkal ki tudom számítani az eredményt (az outputot). Amit nevezzünk a psziché termékének. Vagy egyszerűen csak pszichének.

Mennyire fekete az a doboz? A tudósoknak talán egyre kevésbé, de elismerem: nekem nagyon. Én azután végképp nem tudom, hogy ott pontosan mi történik.

De azt tudom, hogy annak ellenére, hogy a gondolatképzés szerve is anyag, és ezen a bázison alakul ki az alkoholfüggőség (a psziché, amely függő lett), azt nem fogadom el, hogy akkor ez az eredmény, mint fizikai valóság létezik. Nem létezik. A függés nem fizikai. A függés csak egy viszony.

Ezt a viszonyt kell megváltoztatni az alkoholfüggőknél. Amely történhet segítséggel is, de az biztos, hogy a delikvens nélkül nem megy. Az érintett nem vonulhat ki erről a terepről, mert akkor a függőség, a pszichés viszony nem fog megváltozni. Az ő pszichéjét kell megváltoztatni.

Egyébként, igen? Igen, egyébként igen; jó eséllyel.
Elég hozzá egy erős elhatározás? Nem, általában nem elég. De elég is lehet.
Még kevesebb is elég lehet. Vagy több.
De nekem ne mondja senki azt, hogy például a tréninggel az a baj, hogy az alkoholfüggőnek előbb meg kellene tanulnia kimondania a tréning szót.
Ne alázzuk egymást!
Akiknek problémája van az alkohollal, azok nem csúszómászók.
Éppen azért érdemes rágódni azon, hogyan tudunk legalább ötleteket adni, mentálisan erősíteni, hogy a rengeteg értékes ember ne tegye tönkre önmagát és a környezetét.

Egyébként az orvostársadalom jobbára materialista. Hiszen orvosi szempontból mi a fenét is lehet kezdeni a mentális problémákkal?
A gyógyszer meg a műtétek; az igen.
De mert ilyetén materialista, arányaiban legmagasabb közöttük az istenhívő.
Ez megint egy szép paradoxona az életnek.

Egyébként szilveszter van, főzzetek korhelylevest! Én hiába nem fogyasztok alkoholt, ezzel a korhelylevessel nem tudok betelni! A savanyú káposzta, a kolbász karikák; az illata, a leve, a savanykás íze; fölséges!
Én már ma eszem belőle.
Jó étvágyat mindenkinek!

VWanda (törölt) 2016.12.31. 12:00:25

@she_wolf:
Inzulinrezisztenciád, netalántán 2-es t. cukorbetegséged ?
Már ezek az az alkoholtól persze simán megörökölhetőek (rum, ha jól tudom sok cukrot tartalmaz ?) és a hosszú vonulatban a végén a polyneuropathia mint szövődményed maradt fenn.
Édeasanyám 2-es cukorbeteg, de Ő alkohol nélkül jutott a polyn.-sok dicső csoportjába :( (Az megint egy másik kérdés, hogy ma a cukorbetegség életmódváltással simán felejtős - de ez egy másik fejtegetés, annyiban tartozik csak ide, hogy aki belépett ebbe a a felnőttkori 2-es cukorbetegségbe és szervezete nem tolerálja az alkohol magas szénhidráttartalmát (sem), akkor neki megvan a megoldás és két legyet egy csapásra.....:))

she_wolf 2016.12.31. 12:33:38

@VWanda:
Szerencsére nem küzdök ilyesmivel:)
A valódi rum cukornádból készül, mindegyik nagynevű műhelynek megvan a saját technológiája, amit nagy becsben és tirokban tartanak.
Van rum, amelyiknek az alapanyaga 55% cukortartalommal bír, de ez az alapanyag. Mire a bolt polcára kerül, ez jelentősen változik (csökken) az érlelés, a párlás és a keverés függvényében.
A diabéteszes eredetű polyneuropathiára (és minden más lehetséges okra) is kivizsgálásban részesültem, ezért maradt egyetlen okként az alkohol.
Itt az történt, hogy az alkohol toxikus hatása az idegrostokat védő myelinhüvely roncsolásában játszott szerepet, és ez az orvostudomány pillanatnyi állása szerint ebben a fázisban nem regenerálható, gyógyítható.
Nem jó, de megtanultam vele együttélni.

she_wolf 2016.12.31. 13:07:36

@jeanvaljan52:
"De nekem ne mondja senki azt, hogy például a tréninggel az a baj, hogy az alkoholfüggőnek előbb meg kellene tanulnia kimondania a tréning szót.
Ne alázzuk egymást!"

Nem alázok! Csupán arról dadogok, hogy az alkoholfüggőnek először is fel kell tudnia ismerni, hogy baj van, és még nagyobb baj lehet, ha nem lép le a cefréről. De ahhoz, hogy felismerje mindezt az kell, hogy tiszta fejjel tudjon gondolkodni.
Mi nem világos ezen?

"Akiknek problémája van az alkohollal, azok nem csúszómászók."
És ezzel úgy kb. mit akarsz mondani?

"... viszonylag jól ismerik (vagy legalábbis azt hiszik, hogy jól ismerik), szemben az eredménnyel..."
Fenéket! Azt ismerik el, hogy minél többet ismernek meg, annál jobban csodálkoznak azon, hogy mi mindent nem tudnak még!

"De mert ilyetén materialista, arányaiban legmagasabb közöttük az istenhívő."
Mert tudja, hogy nem mindenható. Azt csak a csalódott betegek szokták bélyegként rájuk aggatni valahogy így: "Istennek hiszi magát, mert előírta/megtiltotta/kijelentette...":(

Egyébként nagyon jó az írásod, de érdekelne, hogy mit mondana és mennyire érezné segítségnek egy gyakorló alkesz -legyen az a padon, papírzacskóból szlopáló, vagy étteremben a sokadik konyakját kristálypohárból kortyolgató ember.
Igazából az érdekelne, hogy eljutna-e hozzá. Mert gyanítom, hogy az egyik fel sem fogná, a másik meg le se sóhajtaná.

"Ezt a viszonyt kell megváltoztatni az alkoholfüggőknél. Amely történhet segítséggel is, de az biztos, hogy a delikvens nélkül nem megy. Az érintett nem vonulhat ki erről a terepről, mert akkor a függőség, a pszichés viszony nem fog megváltozni. Az ő pszichéjét kell megváltoztatni."

De a delikvens pszichéjét, gondolkodásmódját csak akkor tudod megváltoztatni, ha először tisztára mosdatod a szutyoktól.
Ha konyhaművészettel zártad, akkor én is hasonlóként teszek: ha éhes vagyok, ennem kell. Ehhez viszont főznöm kell. Hiába akarok én ma töltött csirkét enni, ha nincs hozzávalóm. Első teendőm, hogy kinyitom a szekrényeket, és megnézem, mi a felhozatal. Látok lencsét, füstölt húst, fokhagymát, és egy csomó mindent. Úgyhogy ki is válogatom, ami kell egy jó kis lencsefőzelékhez, és az lesz ma a vacsora, holnap pedig az ebéd:)
Ugyanez van az alkoholbeteg esetében: lássuk, mivel van dolgunk, mi adott, mi szükséges még. És akkor lehet koordinálni a műveleteket.
Neked is jó tvágyat, és ha nem "találkoznánk", akkor Boldog Új Esztendőt!
A jókívánság természetesen mindenkinek szól, legfőképpen a bloggerinának!:)

she_wolf 2016.12.31. 13:46:52

@VWanda:
Hadd kérdezzek: édesanyád most hogy áll a PNP-val?
EMG-ENG készült-e, és az mit mutatott a károsodás mértékéről?
Bocs, nem akarok indiszkrét lenni, természetesen nem kötelező válaszolnod.

she_wolf 2016.12.31. 14:20:37

Némi feszültségoldásnak szánom, és intésnek is, hogy lehetőleg ne kövessük őket!:D:

velvet.hu/elet/2016/07/27/csinalt_mar_ekkora_hulyesegeket_reszegen/

Jó mulatást!:)

pöre 2016.12.31. 14:22:12

@jeanvaljan52: tőlem nagyon távol áll a gondolkodásmódod, így nem is mennék bele ebben jobban. Csak annyit tennèk hozzá, hogy sose értettem, hogy attól mert valamit még nem tudunk, mert még nincsenek meg az eszközeink ehhez, sőt lehet sosem lesznek, miért kell mindjárt valami misztikumot odaképzelni...

she_wolf 2016.12.31. 15:07:44

@pöre:
Ami engem illet, én örök optimista vagyok:) Remélem, hiszem, hogy még az én életemben gyógyítani fogják tudni az előrehaladottabb polyneuropathiát, és a tompalátást:)
Meg még talán abban is (és ezt tartom talán a legesélyesebbnek), hogy a porcképzők terén nagy előrelépés következik be:)

pöre 2016.12.31. 15:27:50

@she_wolf: félreértettél. Nyilván egyre többet tudunk és fogunk tudni. De lehet a teljes kép sosem lesz meg. Mert amennyit most tudunk, abból is egy rettenetesen bonyolult kép rajzolódik ki, és ki tudja, ez hány százaléka a valóságnak. Csak arra próbáltam utalni, hogy azért, mert valami nem teljesen tisztázott még, az nem jelenti azt, hogy akkor ott valami misztikus megoldás van. Ezt tudod kinek szántam...
Én is optimista vagyok, és hiszem, hogy egyre több betegséget fogunk tudni kezelni. Személy szerint a porcépítésnek én is tudnék örülni :), de azért ez nem egyszerű téma...

she_wolf 2016.12.31. 16:05:06

Ezt írtam korábban, csak talonba tettem:
"Mert az ember már csak olyan, hogy mindent meg akar magyarázni. Én is. Csak én magyarázatként a kézzel fogható, mérhető dolgokat részesítem előnyben, mert a többivel nem tudok mit kezdeni, és ezt belátom. Nem tolom át egy megfoghatatlan, éteri, vagy szellemi síkra, és pláne nem próbálom azzal magyarázni, aminek a működésével, egyáltalán a mibenlétével még magam sem vagyok teljesen tisztában. Mindennek van oka és okozata, ez nyilvánvaló.
Csak az nem mindegy, hogy kinél melyik tör előbb felszínre.
Olyan ez köztünk (mármint @jeanvaljan52 és köztem), mint az örökös ellentét a kreacionisták, és evolucionisták között:)"

Úgy gondolom, hogy a teljes kép sosem lesz meg. Elég csak a mutációkra gondolni, ahol pedig már megvan az alaptörzs elleni hatékony kezelés. Mégis fel-felüti a fejét egy újabb variáns, ami megint arat.
Nem pesszimista, vagy optimista szemlélettől függ ez, hanem csak követem az eseményeket. Mint ahogy az orvostudomány is kullog a betegségek után újra és újra lépéskényszerbe kerülve általa.
Ha megnézem az orvoslás fejlődését, akkor azt látom, hogy tetemes része tüneti kezelés, valamint műszaki meló.
A szó legszorosabb értelmében vehető gyógyítás nem fedi le a rendbe visszaállított beteg emberek egészét, csak töredékét.
Továbbá nagyon dühös tudok lenni azokra a cégekre, amelyek reklámokban az emberek hiszékenységét célozzák meg, és miattuk nem jut idejében szakemberek elé a beteg:(

De visszatérek a blog témájához: az imént egyetlen reklámblokk alatt 4 (négy!) alkalommal raklámoztak olyan cefrét, amire azt mondtam, hogy de marha jól tudna esni! És csak be kellett volna jönnöm érte a nappaliba:(

VWanda (törölt) 2016.12.31. 18:58:50

@she_wolf:
Most érkeztünk épp haza, mi is nagy-nagy "kutyavédelmezésre", de ahol csak jöttünk -belvárosból kifelé - mindenhol őrületes csattogás !:(
De a legfélősebb kutyikánknak ilyenkor adok egy gyógynövényes kapszulát, jobb így neki.

Kérdésedre most sajnos nem tudok válaszolni, mert az anyukám és papírjai elég messze vannak, - fejből ezeket nem tudom - mindenesetre ezt a debreceni Egyetemi Klinikán vizsgálták ki. Való igaz, csak idegvédő vitaminokat kapott rá, mert nem tudnak vele mit kezdeni. :(

nem várt fordulat 2017.01.01. 01:06:14

Istenem, most ezen rugóztok még mindig, első találat a googleben a következő kifejezésre: alkoholmegvonás halál

www.webbeteg.hu/cikkek/szenvedelybetegseg/2170/halalos-alkoholmegvonas-a-delirium-tremens

she_wolf 2017.01.01. 10:30:29

@VWanda:
Végtelenül sajnálom édesanyádat, mert tudom, hogy mivel kell együtt élnie:(
Nekem a kezeim (ujjbegytől csuklóig) és lábaim (ujjbegytől térdig) szakaszban idegkárosodott. Nincs egy másodperc, amikor ne érzném a zsibbadás, ha terhelem a végtagjaimat, akkor eléggé fáj is. Gyógyszer pedig az ablakban. Nemhogy regenerálódást segítő gyógyszer, de igazán hatásos fájdalomcsillapító sem létezik rá:(
Az én összes bogyóm a B-komplexre redukálódott. Évek óta semmi mást nem szedek már.

(A kutyák túlélték a szokásos cirkuszt. Az ágyban velünk tv-ztek.
Az egyik nagyon majrés, a másik meg fel akarja kutatni a hang forrását, és meg akar küzdeni vele:)
Régebben volt kutyám, aki csak egy jó csík Sedalin pasztával volt képes átvészelni azt a pár órát:()

she_wolf 2017.01.01. 11:33:38

@nem várt fordulat:
Megtoldanám én is linkkel, csak hogy tisztuljon a kép a pszichés és szomatikus függőség definiálása körül:
pszichologuskereso.hu/problem-groups/addiktologa-fuggosegek-alkohol-drog

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2017.01.02. 15:06:49

Azt hittem kicsit rövidebb, és a kommentfolyam is brutál hosszú, így csak ké dolgot tennék hozzá.

Szerintem több árnyalata van, minthogy beismeri-e vagy sem.
Két esetet említenék:
1. Beismeri kategória, de ne szóljanak bele, hogy mennyit. Nyugdíjközeli nőről van szó, dolgozik, nem agresszív, sőt, inkább jó fej, és érdekes mód részegség után se másnapos, mert kialussza.
2. A terápián is tagadó.
Sőt, még azt is állítja, hogy nem emlékszik, mit csinál, mikor részeg (idős anyját bántja). De ha nem is emlékszik, és sokadjára mondják neki, vagy ott a sérülés, az nem tűnik fel neki?
Biztos feltűnik, csak önző. Nem tagad vagy elismer, egyikbe sem sorolható, a terápiát pedig bárhol és bárhányszor folytathatná, de ott viszont tagad, nem meséli el, hogy miket csinál, amikre ő állítólag nem emlékszik. Így aztán "okos értelmes nő" címkével a lehető leghamarabb haza is engedik.
Na, őneki egy munkahely az első fizetésig tart.
Mi nem jelenthettük fel, a tulajdon anyja is csak hónapok múlva tette meg, majd azt mondta (telekszomszédok voltunk): "igazatok volt".

A hagyjatok inni és a legyőzendő állat kategóriával szerintem igen nehéz mit kezdeni, és amíg az egyiknek volt segítsége, előbb az anyja most a párja, addig a másik élhetetlen a szomszédságnak is.

A rend kedvéért a harmadik kategória a gyógyult: bő hat éve volt, és nem értettem, miért akar délben pálinkával kínálni. Mondta, hogy "alkoholista vagyok de tizenhat éve nem iszom". Annyi idős volt akkor ugyanis a fia, náluk pedig ott volt a pia a vendégnek, és ő nem ivott belőle.
Nekünk nincs közvetett térintettségünk, de a 2-es kategóriát egy kanál vízben, a 3-as előtt pedig emelem a kalapom.

she_wolf 2017.01.02. 16:28:58

@Névtelen betelefonáló:
A tagadásban lévő a legrosszabb:(
A beismerő akár az út elején, akár a vége felé van, könnyebb, mert kooperatív, vagy megadó. Közbe lehet avatkozni. De a tagadóval egészen addig nem lehet semmit kezdeni, míg olyasmi nem történik, ami kizökkentheti a tagadásból. Se jó szó, sem szigor, nem képes megingatni a tagadásában.
Tudom:(

Petró Zoltán 2017.09.27. 08:53:31

Sziasztok még új vagyok ezen az oldalon. Az én történetem ha valakit érdekel: Alkoholista vagyok "mellesleg" kamionsofőr. 742 napja absztinens. Háromszor voltam "elvonón" többek között Dömösön a Kékkeresztben. "Mindenkinek" tudom ajánlani. Nem csak szenvedélybetegek mehetnek oda. Egyébként az, hogy az alkoholisták lepukkant 50-es 60-as hajléktalanok vagy annak kinézők, azzal kapcsolatban annyit, hogy 38 éves vagyok, többek szerint 25-nek alig nézek ki (most meg már pláne "a fentebb említett absztinencia után). Nem mentségként írom de sajnos a kamionozásnál ez "szakmai" ártalom. Mert ugye az ember mit csinál unalmában, hát iszik. Itt a kint eltöltött hosszú hétvégékre és pihenőidőkre gondolok. Eleinte még csak akkor ittam, amikor többen voltunk egy parkolóban, utána már ha egyedül voltam akkor is. "Aktív" időszakom utolsó 4-5 évében ha magamban töltöttem a pihenőidőt (tudom, hogy ez nem a reklám helye, de "nevezzük nevén a gyereket") 7dl Jägermaistert és 5 üveg Staroprament ittam meg minden este. Saját véleményem az, hogy alkoholizmusomhoz nagyban hozzájárult, hogy állami gondozásban nőttem fel, komoly párkapcsolatom még nem volt (sőt komolytalan se, ha b...... is megfizettem az árát). Volt olyan, hogy 20000l kerozinnal a hátam mögött megittam 1-2 felest, mert nem tudtam a repülőhöz odatolatni hogy megtankolják. (Na ez az úgynevezett józanra ivás tipikus esete). Ez németországi munkám során volt (Frankfurt reptér). Ezt tudtam csinálni évekig, hogy a kutyának nem tűnt fel. Egyszer egy szúrópróbaszerű szondáztatáskor lebuktam, állásomból elbocsátottak. Ekkor ismertem fel, hogy nagy a baj. Elvonóról elvonóra jártam. Volt több visszaesésem is "megcsúszás". Az egyik ilyen alkalommal árokba estem majd eszméletlen állapotba kerültem. Egy éppen arra járó szabadnapos rendőr 30-40 mellkasi kompressziónyomással újraélesztett. Ha nem jár arra ottmaradok. Sokáig nehezteltem is rá emiatt. Úgy gondoltam jobb lett volna ha meghalok. Már nem így gondolom, HÁLÁS vagyok érte neki. Tudom ez a 742 nap nem sok (vannak akik 20 30 illetve 40 éve absztinensek) de reményt ad a tudat, hogy az idő előrehaladtával a tünetmentesség fenntarthatóságának esélye exponenciálisan növekszik. Röviden ennyi. Ha bárkinek bármilyen kérdése van, nyugodtan kérdezhet, ha tudok segítek. Ugye van az a mondás is, hogy szakértőjévé válik az ember annak amiben benne van.

n.antonija 2017.10.26. 20:41:43

Sziasztok ! Nekem kéne egy kis segítség.
Az anyukám alkoholista 2.hónapja nem iszik ebből egy hónapot kórházban töltött,ez is volt az oka a leszokásának. nem szabadna dohányozni sem neki,de 66 éves és 15 éves kora óta dohányzik. függő abban is ez nem kérdés...akartam neki segíteni,hogy ne is dohányozzon kapott elektromos cigit stb...de nem megy neki . Én meg féltve az ő egészségét piszkálni kezdtem a cigi miatt...aztán ma jöttem rá,hogy olyan eszelősen viselkedik ha nincs cigije mint amikor a borát öntöttem ki anno. Attól félek,hogy visszaszokik a piára ha nem jut cigihez...küzd én azt gondolom ,hogy keményen küzd...lehet,hogy örülnöm kéne annak,hogy nem iszik és támogatni,hagyni had cigizzen....ti mit gondoltok ? nagyon tanácstalan vagyok...és aggódok...
süti beállítások módosítása